Forandringer: De går ikke væk så bliv god til at håndtere dem
Forandringer kan virke uoverskuelige. Brug SPARK som guide, og bliv bedre til at navigere i usikkerheder og frustrationer.
Nogle gange går det bare stærkt. Nye krav, nye mennesker, ny adresse, nye processer, nye IT-systemer, nye metoder.
Omstillinger og forandringer er blevet en fast del af hverdagen på mange kommunale arbejdspladser. Og de kommer sjældent en ad gangen.
Man skal omstille sig og få det nye til at fungere, samtidig med man skal løse sine daglige opgaver.
Vi reagerer som mennesker meget forskelligt på forandringer, og det betyder, at vores adfærd over for hinanden kan blive udfordret. Der er let vej til frustrationer og dårlig stemning, når noget er nyt og svært på en gang.
SPARK kan give en hånd i ryggen, når forandringens vinde føles som modvind.
Alle vil udvikling – ingen vil forandring.
Søren Kierkegaard
Hvordan takler man forandringer smart?
Forandringer kan være både store og små og have mere eller mindre indflydelse på hverdagen. De kan virke uoverskuelige, særligt i begyndelsen, hvor overblikket slet ikke er på plads endnu.
Det er ikke den enkelte, der skal finde løsninger på udfordringerne. Rigtig meget handler om inddragelse, for en god forandring har rod i arbejdsfællesskabet. Her har TRIO og MED-udvalg en vigtig rolle i at få hele arbejdspladsen med til at finde løsninger, for i sidste ende er ejerskab nøglen til forandringernes succes i hverdagen.
Heldigvis findes der gode og velafprøvede redskaber og processer til at lande en forandring godt og naturligt – også selv om den er svær fra en start.
Hvorfor skal vi blive gode til forandringer?
Forandringer er blevet del af den kommunale hverdag. De går ikke væk, og de bliver næppe færre i fremtiden.
Skåret ind til benet så handler det om, at jo mere man øver sig på at håndtere forandringer, jo mere kan man få indflydelse på dem.
I vores type arbejde er vi faktisk blevet vant til omorganiseringer. Når vi ser på udviklingen hen over de seneste 10 år, så er det næsten mere reglen end undtagelsen, at der sker ændringer. Vi er en arbejdsplads under stadig forandring. Det lægger dog et vist pres på både medarbejdere og ledere, så vi var interesserede i at blive bedre til at navigere i forandringerne i et rum af tillid og gensidig respekt
Michael Kappendrup Bay, Odsherred Kommune, deltager i SPARK-forløb
Forandringerne er mange og mangfoldige
Konsulenterne fra SPARK møder mange og meget forskellige forandringer, der bøvler, når de er ude og hjælpe på arbejdspladserne.
Nogle af de typer forandringer, som konsulenterne ofte ser, er:
- Fusioner
- Små forandringer der fylder i hverdagen – fx omrokeringer i teams, nye opgaver, nye kolleger, nye kontorpladser osv.
- Besparelser
- Nye politikker og ny lovgivning
- Ny ledelse og nye strategier
- Samarbejde mellem nye faggrupper
- Flytninger
Listen er på ingen måde udtømmende.
Find hinanden når det bliver svært
Det gamle ordsprog om at løfte i flok kunne være overskriften for den gode implementering. Men det er ikke helt så let, som det er sagt.
At kunne løfte effektivt i flok kræver tæt samarbejde, gode relationer og afstemte metoder. Det nytter ikke meget, hvis der løftes i den ene ende, mens ingen tager ordentlig fat i den anden – og nogle blot kigger skeptisk på og ikke synes, der skal løftes noget som helst.
Skal forandringer lykkes, kræver det rummelighed, samtale og et fælles sprog.
Hvordan kan SPARK hjælpe?
SPARK tilbyder både netværk og forløb med forandringer i centrum.
Et forløb kan arbejde både konkret ind i en svær forandring eller hjælpe med at skabe et solidt fundament til en kommende forandring.
Inspiration til arbejdet med forandringer og omstillinger
Her er viden og eksempler på arbejdspladser, der fik håndteret udfordringer med forandringer og omstillinger sammen med SPARK.