Dannelse og verden: Viden fra forskning
Forskningsmæssigt argumenteres for, at en praksisnær og anvendelsesorienteret undervisning rummer et dannelsesmæssigt potentiale.
Det forskningsmæssige videngrundlag søger at definere og præcisere det praksisnære og anvendelsesorienterede med udgangspunkt i begreber og teorier, som der bl.a. er hentet fra dannelsestraditionen, og som ligger som bagtæppe for skolens formål.
Videngrundlaget er dermed dels baseret på klassisk didaktik og dannelsesteori (Wolfgang Klafki), dels på pragmatisk filosofi (John Dewey) og dels på nyere international forskning, der på forskellig vis forbinder eksperimenterende, æstetisk, projektorienteret undervisning med dannelsestemaer som fx medborgerskab, kosmopolitisk bevidsthed, personlig udvikling, kritisk tænkning, demokrati, udvikling af autonomi, deltagelsesmuligheder og engagement.
Det praksisnære og anvendelsesorienterede defineres derigennem som undervisning, der i et dannelsesmæssigt perspektiv forbinder fagene med elevernes interesser, erfaringer og spørgsmål til deres omverden – både den nære lokale omverden og den globale store omverden.