Mette Rosenberg

Vejleder: Feedback fra eleverne giver mig arbejdsglæde

Lærer og skolevejleder Mette Rosenberg har gode erfaringer med at inddrage elever i vejledningsforløb.

Af Irene Aya Schou 23/09/2024
Fremfærd

- Det var helt vildt positivt. Det at tale med dem, det handler om, og mærke deres positive energi, giver mig så meget arbejdsglæde. Der sker noget, når vi lyser på det, der virker.

Sådan siger Mette Rosenberg, der er lærer og skolevejleder på Måløvhøj Skole afdeling Østerhøj om arbejdet med at inddrage og få feedback fra elever i forbindelse med et vejledningsforløb, der giver eleverne anledning til at få et bredere perspektiv på uddannelse, job og arbejdsliv.  

Mette Rosenberg forbereder et vejledningsforløb i 7. klasse sammen med to lærere i håndværk og design, matematik og naturfag.

Forløbet hedder "beSTEM din vej" og skal give eleverne viden om jobmuligheder og karriereveje indenfor de såkaldte STEM-fag: Science, technology, engineering og mathematics (naturvidenskabsfagene). 

Hvad er god undervisning for jer?

Normalt når Mette Rosenberg laver vejledningsforløb og aktiviteter i forbindelse med det obligatoriske emne ’uddannelse og job’ sparrer hun med andre skolevejledere i kommunen eller får feedback fra lærere på gangen eller i personalestuen.

Men denne gang gik hun en anden vej. Hun tog fat i otte elever fra 7. klasse.

- Jeg sagde til dem: "I skal hjælpe mig. Når I skal lære noget om matematik og naturfag og få viden om uddannelse og job og hvilket liv, man kan få, hvis man vælger et af de fag, hvad er så god undervisning for jer?" fortæller Mette Rosenberg, der deltager i forskningsprojektet "Samarbejde om udvikling og ledelse af læringsorienteret uddannelsesvejledning" forkortet SamVej, der bl.a. har til formål at styrke elevinddragelsen i vejledningsaktiviteter.

Elever vil have smilende lærere

Mette Rosenberg har gennemført to gruppeinterview med hver fire elever og fået en masse viden om, hvad der gør undervisningen meningsfuld og lærerig, når man går i 7. klasse og skal begynde at åbne verden endnu mere op.

- Eleverne sagde: "Det hjælper, når dem, der kommer ind i klassen, både lærere og vejledere, er godt forberedt. Når de er glade og smilende, og når man kan sige sin mening. Bagefter sagde eleverne, at de godt kan lide se film, lave spil, røre sig, lave drama og komme 'ud i verden', fortæller Mette Rosenberg.

Hun følte sig meget opløftet over at høre elevernes refleksioner.

- Jeg var helt vildt glad efter de interviews. Det er interessant og dejligt at høre om alt det, eleverne godt kan lide. Om de sjove ting i undervisningen, om de gode lærere. Om alt det, der gør det fedt at gå i skole, siger hun.

Elever skal designe klimasikkert hus

Fire af de elever, der har givet feedback til Mette Rosenberg.

Eleverne skulle også forholde sig til, hvilken af to aktiviteter, de synes lyder mest spændende at lave i forbindelse med vejledningsforløbet.

Det ene forløb handler om at lave en kæmpe udsmykning nede på gangen, hvor der står STEM, og hvor eleverne skal undersøge og lave en masse ting om de forskellige fag og uddannelser indenfor naturfagene. 

Det andet forløb hedder "Design et hus, der ikke kan drukne" og handler om, at eleverne bygger et hus af pap, flamingo og piberensere, der er sikret mod fremtidens vandstandsstigninger.

- Jeg havde valgt det første, altså det med udsmykningen. Det er det, jeg elsker. Men det gad eleverne ikke. De synes, at det med huset lød meget mere spændende, siger Mette Rosenberg, der har samarbejdet tæt med de to STEM-vejledere om forløbet, der skal foregå i løbet af efteråret.

Elevernes input integreres i aktiviteter

Mette Rosenberg sammen med naturfagslærer Bastian Kuke Larsen, der også deltager i vejledningsforløbet beSTEM din vej.

Planen er, at det hele skal foregå på én fagdag. Mette Rosenberg starter og slutter dagen med aktiviteter, der taler ind i 'uddannelse og job', mens faglærerne står for at designe og bygge huse sammen med eleverne på baggrund af en manual, der ligger på engineerthefuture.dk.

Mette Rosenberg vil bruge de mange input fra eleverne til at tilrettelægge uddannelse og job-aktiviteterne. 

- De kan lide film. Derfor overvejer jeg at starte med at vise dem den tyske film 'En verden uden håndværk'. Den er sjov og varer kun tre minutter. Jeg overvejer også at bruge drama fx "Gæt et job", hvor eleverne skal trække et kort og gætte et håndværk ved at mime for hinanden og måske slutte af med, at eleverne skal lave et SoMe-opslag, som om de arbejder som fx tømrer eller ingeniør, fortæller Mette Rosenberg.

Vil teste ideer hos elever

Det vigtigste er at lave undervisningsaktiviteter, der er varierede og lærerige, og som passer til målgruppen, understreger hun.

Mette Rosenberg overvejer at gå tilbage og få yderligere feedback fra eleverne. Det kan fx være ideen om at inddrage sociale medier i forløbet. For hvilke medier bruger de unge, og giver det overhovedet mening for dem?

- Tidligere arbejdede jeg meget med 'det gode liv'. I dag er jeg meget mere optaget af, at en aktivitet skal give mening for den enkelte, siger Mette Rosenberg, der bl.a. er inspireret af Inger-Lise Petersens begreb 'eksistentiel vejning' og begrebet karrierelæring med dens fokus på at skabe rum for nysgerrighed og undren. 

Vi skal ikke alle være Greta Thunberg

Det er nemlig ikke målet eller valget, der er det afgørende for elever i 7. klasse. Det er derimod processen, påpeger Mette Rosenberg, der godt kan lide at beholde de rettelser, hun selv laver i sine egne vejledningsplaner. På den måde kan hun følge sin egen udvikling.

Hun bladrer i manualen for det kommende vejledningsforløb og kan se, at arbejdstitlen længe var: "Skal vi forandre verden?"

- Det er typisk mig at ville forandre verden. Heldigvis sagde de to STEM-lærere til mig: "Stop det. Vi skal ikke uddanne 1000 nye Greta Thunberg". Det vigtigste er at få faglig viden, siger Mette Rosenberg, der er glad for at deltage i SamVej-projektet.

Skal udfordre sig selv hvert år

I fire såkaldte forskningscirkler giver lærere, uddannelsesvejledere og ledere fra flere kommuner sparring og feedback til hinanden, og det var også her, at Mette Rosenberg fik ideen til at lave vejledningsaktiviteter i naturfag - noget der ligger langt fra hendes komfortzone. 

- Jeg spurgte SamVej: "Skal jeg lave et humanistisk projekt om køn og prestige, som jeg havde planlagt? Eller skal jeg lave et naturfagligt projekt om STEM-fagene? Alle sagde STEM-fag", husker Mette Rosenberg, der ikke lader en udfordring gå forbi.

- Jeg kan lide at udvikle mig, og jeg har lovet mig selv, at jeg hvert år skal lave noget nyt, simpelthen for at holde mit engagement.

Forskningsprojekt skal styrke elevinddragelsen

Mette Rosenberg deltager sammen med andre af Ballerup Kommunes skolevejledere, UU-vejledere og ledere i projektet "Samarbejde om udvikling og ledelse af læringsorienteret uddannelsesvejledning" forkortet SamVej, der skal booste de unges nysgerrighed og læring - før de tager beslutningen om valg af uddannelse.

I projektet, som Fremfærd Børn skød i gang i foråret, skal der eksperimenteres med, hvordan lærere, ledere, vejledere i Den kommunale ungeindsats (KUI) og evt. skolevejledere (som i Ballerup Kommune) kan arbejde endnu tættere sammen om at skabe kvalitet i folkeskolens obligatoriske emne Uddannelse og job og i uddannelsesvejledning. Og hvordan man i højere grad kan inddrage de unge i planlægningen af aktiviteter.

Derfor er det et krav i SamVej-projektet, at lærere og uddannelsesvejledere i fællesskab udvikler aktiviteter rettet mod uddannelse, job og arbejdsliv for elever i 7. klasse. Og at de efter, at aktiviteterne er udviklet – og før de bliver gennemført med 7. klasse i efteråret 2024 – indhenter feedback fra elever.

Projektet finansieres af Fremfærd Børn og udføres af DPU, Aarhus Universitet og VIA - og med inddragelse af viden og oplæg fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA. 

Foruden Ballerup deltager Ringsted, Odense, Fredericia, Haderslev og Vesthimmerland kommuner.

Om Mette Rosenberg
  • Uddannet lærer og uddannelsesvejleder, arbejder som skolevejleder på Måløvhøj Skole, afdeling Østerhøj i Ballerup Kommune.
  • Hun har 7-8 lektioner om ugen som vejleder, derudover underviser hun i dansk og historie.
  • I Ballerup Kommune er der uddannede skolevejledere på hver skole. De har traditionelt taget sig af de elever, der var vurderet uddannelsesparate og det timeløse fag 'Uddannelse og job', mens uddannelsesvejlederne fra KUI har taget sig af de unge, der var vurderet ikke-uddannelsesparate. 
  • Som skolevejleder har hun individuelle samtaler med alle elever i 9. klasse. Der sættes 20 minutter af til hver samtale. I løbet af de sidste fem år har kun én elev takket nej til samtalen. 
  • Derudover laver hun karrierelæring rundt om alle de aktiviteter, der er i kommunen, og arrangerer eksterne forløb på skolen bl.a. kunst- og dannelsesforløbet My World støttet af Statens Kunstfond, hvor fem kunstnere nu på andet år kommer ud på Måløvhøj Skole og arbejder med udskolingselever i fire dage om emnet identitet og kunst.