Scenariedidaktik: Vi skal tættere på virkeligheden
Hvorfor skal jeg lære det her, og hvad kan jeg bruge det til? Simuleret virkelighed gør undervisningen mere relevant for eleverne.
- Vi glemmer nogle gange at forklare eleverne, hvad de skal bruge de ting, de lærer til, når de går ud af skolen engang. Men når fagligheden bliver sat i spil i en kontekst, der giver mening, så bliver eleverne meget mere motiverede.
Det fortæller Mike Taagehøj, der er dansklærer på Virum skole og desuden forfatter til flere undervisningsmaterialer, blandt andet om scenariedidaktik. Han er oplægsholder på opstartskonferencen for projekt "Styrket elevmotivation på mellemtrinnet," hvor der deltager medarbejdere fra 8 skoler fra hele landet.
Ikke lære for at lære
Scenariedidaktikken er ikke et nyt greb. Gennem mange år har undervisere arbejdet på at gøre undervisningen mere relevant for deres elever på alle mulige måder. Men ifølge Mike Taagehøj så kan det lykkes i endnu højere grad med relativt få greb.
- Vi ved med sikkerhed, at viden har sværere ved at hænge fast, når vi underviser med begrundelsen, at det står i pensum. Men handler det om at kunne forstå en lønseddel, læse en plantegning eller skrive en jobansøgning, så peger det pludselig ud i virkeligheden, fortæller han.
Det styrker også elevernes motivation for at skabe et godt resultat, når læring munder ud i en form for konkret produkt, som andre end læreren skal se. Det kan være debatoplæg, der bliver hængt op på gangen, udstillinger i klassen eller produkter, der publiceres på padlet eller Skoletube, så de andre elever i klassen også kan se dem.
Læring i fællesskab
Udgangspunktet for scenariebaseret undervisning er, at læring er social, og at mennesker lærer bedst i flok. Scenariebaseret undervisning lægger derfor vægt på, at eleverne lærer sammen og løser opgaverne i fællesskab.
Ligesom i det virkelige liv så er der forskellige opgaver, som skal løses i et samarbejde. Når eleverne fx skal lave en video, så kan de ikke alle sammen holde kameraet - nogle skal stå foran kameraet, nogle skal skrive et manuskript, andre skal tilrettelægge videoen og finde locations, og andre skal stå for klipningen.
Hvad nu hvis…
Eleverne bliver sat til at løse reelle eller fiktive udfordringer, som har betydning for dem selv eller for andre mennesker.
Et eksempel på et scenario fra Mike Taagehøjs egen praksis er en debatopgave, hvor eleverne skal lære at argumentere for deres sag:
Forestil jer, at kultur- og undervisningsministeriet har besluttet, at jeres årgang skal til eksamen i alle fag. Jeres karakterer vil i endnu højere grad end nu få betydning for jeres videre vej gennem uddannelsessystemet. Organisationen Danske Skoleelever har bedt om jeres reaktion på planerne til deres hjemmeside. Skriv det debatindlæg, du vil skrive.
- Når de har fået opgaven, så skal de selvfølgelig have nogle faglige redskaber til, hvordan man så løser det problem. Det kunne fx være nogle argumentationsmodeller eller eksempler på argumenttyper og et par gode eksempler på debatindlæg, fortæller Mike Taagehøj.