"Børn og unge kan kun drømme om noget de kender til"
Lyt med, når to forfattere til lærebogen "Uddannelse og job" i ny podcast giver en smagsprøve på bogens centrale begreber og indhold.
- Børn og unge kan kun drømme om noget, de kender til. Formålet med karrierelæring handler om, at børn og unge får en bredere horisont på uddannelse, job og arbejdsliv og et perspektiv på, hvad der er muligt for dem selv.
Sådan lyder det fra lektor ph.d. Randi Boelskifte Skovhus i podcasten Fagbøger, der giver genlyd, som produceres af Aarhus Universitetsforlag.
Hvad handler karrierelæring om?
Sammen med en anden af bogens fire forfattere professor og ph.d. Rie Thomsen fortæller Randi Boelskifte Skovhus om baggrunden for den nye lærebog til læreruddannelsen og udfolder, hvad begrebet karrierelæring handler om, og hvorfor fællesskaber er et nøglebegreb.
Lytteren bliver desuden klogere på normkritisk pædagogik, og hvordan man som lærer, vejleder og lærerstuderende kan blive opmærksom på egne normer, og hvordan de påvirker de valg, man træffer.
Bevidsthed om egen horisont
Vejledningsfagligheden forholder sig nemlig til de processer, mennesker går igennem, understreger Rie Thomsen og fortsætter:
- Igennem forskellige øvelser inviterer vi læseren til at blive opmærksom på egne normer og vej henimod den profession, de er i. Så man fx kan opdage, hvad ens egen horisont var begrænset af, og hvordan den knytter sig til dér, hvor man vokset op og familiens uddannelser osv.
Til slut giver podcasten svar på, hvorfor forfatterkollektivet har valgt at runde bogen af med et afsnit med den poetiske titel: ”Fremtiden er der også i morgen”.