SPARK-deltagere: Andre arbejdspladser fortjener også et forløb
Ny evaluering viser skyhøj tilfredshed med SPARK. 94 procent af deltagerne i SPARK-forløb anbefaler andre arbejdspladser at få et forløb – kunne det være noget for din arbejdsplads?
Nogen har spurgt, hvad SPARK er. Det er det, at man skal have et spark i røven. Det er vel derfor, det hedder SPARK. Det har hjulpet, at vi har fået et spark i røven til at komme i gang.
Medarbejder efter SPARK-forløb
SPARK står godt nok for Samarbejde om Psykisk ARbejdsmiljø i Kommunerne, men medarbejderen i citatet har fat i noget. SPARK er nemlig virkelig gode til at hjælpe arbejdspladser med at komme i gang med arbejdet med psykisk arbejdsmiljø.
Når ledere og medarbejderrepræsentanter i TRIO/MED-udvalg har deltaget i et SPARK-forløb, så føler de sig bedre klædt på til at arbejde med det psykiske arbejdsmiljø. De har sat tiltag i værk, fået en bedre forståelse for hinandens roller og er blevet bedre til at samarbejde.
Det viser en evaluering af SPARK fra TeamArbejdsliv.
Jeg vil sige det sådan, at det har givet mig rigtig meget udvikling, og det har givet mig en helt anden indsigt. Jeg er også blevet bedre klædt på.
TR, efter SPARK-forløb
Skræddersyede forløb gør en forskel
SPARK bygger på en tankegang om, at arbejdspladserne skal rustes til selv at kunne tage hånd om det psykiske arbejdsmiljø. Marlene Skytte Schoop fortæller:
- Grundstenen i SPARKs DNA er, at vi tager udgangspunkt i netop det, der har betydning for den enkelte arbejdsplads. Den flotte evaluering fra arbejdspladserne bekræfter os i, at netop den tilgang giver værdi ude på arbejdspladserne, siger Marlene Skytte Schoop, sekretariatsleder for SPARK.
- I SPARK arbejder vi med medlemmer af MED-udvalg og TRIO’er. Vi støtter dem i selv at sætte tiltag i gang på arbejdspladsen og arbejde med forskellige typer udfordringer. Når vi samarbejder med MED/TRIO med det udgangspunkt, så øger det sandsynligheden for, at det, de sætter i gang, også bliver holdt fast på den længere bane.
Evalueringen fra TeamArbejdsliv peger på, at SPARKs tilgang gør en forskel. I hvert fald er 94 procent af SPARK-deltagerne så glade for deres forløb, at de vil anbefale andre arbejdspladser at søge.
Styrket samarbejde i TRIO
Det bedste udgangspunkt for et godt psykisk arbejdsmiljø er et tæt og tillidsfuldt samarbejde mellem ledere og medarbejdere. Evalueringen af SPARK viser, at TRIO/MED-udvalg går styrket ud af et SPARK-forløb. Deltagerne bliver bedre til at arbejde sammen om det psykiske arbejdsmiljø og får større forståelse for hinandens roller.
SPARK-forløbet var en god igangsætter for vores arbejde med det psykiske arbejdsmiljø. Vi er gået i dybden med emner og har fået gjort det. Det var ikke sket, såfremt SPARK-konsulenten ikke havde skubbet på.
Leder, efter SPARK-forløb
Lyder et SPARK-forløb som noget for jer?
Har I udfordringer med det psykiske arbejdsmiljø på din arbejdsplads? Kunne I have glæde af gratis støtte og sparring om emner som samarbejde, arbejdets indhold og omfang, forandringer, alenearbejde, chikane eller vold og trusler?
Så kan I søge om et SPARK-forløb – der er åbent for ansøgninger.
- 95 procent er ’meget tilfredse’ eller ’tilfredse’ med SPARK-forløbet lige efter dets afslutning, og 3-6 måneder efter forløbet svarer 91 procent ’ja’ til, at de har opnået højere handlekompetence.
- Lige efter afslutning af et SPARK-forløb har 93 procent planlagt tiltag, 89 procent har igangsat tiltag og 75 procent har gennemført et eller flere tiltag i forhold til medarbejderne.
- Trefjerdedele svarer lige efter forløbet, at de ’i meget høj grad’ eller ’i høj grad’ har fået en bedre forståelse for hinandens roller, og tilsvarende er 72 procent blevet bedre til at samarbejde om det psykiske arbejdsmiljø.
- 94 procent af deltagerne i et SPARK-forløb kan ’i meget høj grad’ eller ’i høj grad’ anbefale SPARK til andre arbejdspladser.
SPARK har lavet en videoserie, hvor SPARK-konsulenter præsenterer forskellige emner og værktøjer.
Her finder TRIO/MED-udvalg konkrete tips og bliver præsenteret for værktøjer, de kan bruge i arbejdet med psykisk arbejdsmiljø:
- Involverende processer. Hvad er det, og hvordan laver man en involverende proces?
- Spørgeteknik: Sådan får I alle perspektiver med. Hvordan sørger vi for at få belyst en problemstilling fra så mange vinkler som muligt? Hvordan får vi kollegerne med? Hvilke spørgsmål kan vi stille?
- Prøvehandlinger. Hvad er prøvehandlinger, og hvordan kan man arbejde med dem?
- Sådan holder I fast i forandringer og nye tiltag Nogle gange løber gode tiltag ud i sandet – hvordan holder vi fast og får dem forankret på arbejdspladsen?