""

Skoleleder: Giv de unge et bredt blik på deres muligheder

Praksisnær uddannelsesvejledning skal have lov at fylde, hvis de unges uddannelsesvalg skal udfordres, mener skoleleder.

Af Pernille Søndergaard 26/03/2025

Da skoleleder på Farsø Skole Lennart Petersen fik en opfordring til at springe ombord på projekt SamVej, krævede det ikke den store betænkningstid.

For han kunne fuldt ud bakke op om projektet og dets ambition om at styrke samarbejdet mellem lærere i udskolingen og UU-vejledere om en mere praksisnær tilgang til læring og uddannelsesvejledning. 

Før Lennart Petersen trådte til som leder for Farsø Skole i Vesthimmerland, var han skoleleder på Hornum Skole.

Her var han primus motor bag udviklingen af EUD-linjen for 8.-9. klasser i Vesthimmerlands Kommune - en forløber for den juniormesterlære, som elever i 8. og 9. klasse fra den 1. august 2025 kan vælge at komme i.

Praktikuge med udsyn

Det er en erfaring, som har givet skolelederen blod på tanden i forhold til, at en almen skole som Farsø Skole skal kunne noget mere omkring uddannelse, job og arbejdsliv.

- Jeg vil meget, meget gerne, at de unge mennesker i vores udskoling bliver klogere på, hvad det vil sige at være ude i erhvervspraktik, og hvad der er af muligheder på den anden side af en ungdomsuddannelse – også når man skal ud at have et job, siger Lennart Petersen.

På Farsø Skole var netop en praktikuge i 7. klasserne den lokale prøvehandling, som udskolingslæreren og UU-vejlederen samarbejdede om som et led i projekt SamVej. 

Her var den bærende idé at inddrage forældre og lade eleverne komme i praktik  i to dage på forældrenes eller slægtninges arbejdsplads.

LÆS OGSÅ: Nu ved jeg, hvad min far har lavet som ung

En vejleder og en lærer fortæller om deres erfaringer med praktikugen med forældreinddragelse på Farsø Skole og Aalestrup Realskole, og hvordan vejledningsforløbet  har åbnet for snakken om job og uddannelse med mor og far derhjemme.

I løbet af ugen blev fagpersoner fra forskellige fag og brancher desuden inviteret ind for at fortælle om deres job og uddannelse. De blev ifølge Lennart Petersen mødt af en stor nysgerrighed fra eleverne, som havde mange spørgsmål, de gerne vil have svar på.

- Noget af det, der kan presse unge mennesker mest, er, hvis vi bliver ved med at spørge dem om, hvad de vil være, understreger han.

- I stedet skal vi gøre opmærksom på, hvad der er af jobmuligheder og karriereveje. Jeg tror, at den her praktikuge er med til at skubbe til, at eleverne bliver mere bevidste om, hvad der er for nogle valg at træffe - og fx vise dem at gymnasievejen ikke er den eneste mulighed, siger Lennart Petersen.

Tid er en udfordring

Lennart Petersen ser det som sin opgave at være med til at facilitere at udviklingsprojekter som fx SamVej kan gennemføres på Farsø Skole.

Han valgte at sætte skolens koordinator i udskolingen i spidsen for projektet sammen med UU-vejlederen. Koordinatoren er også matematikvejleder i udskolingen og har færre timer i skemaet, så han har tid til også at indgå i skolens udviklende aktiviteter.

Og netop tid er den største og mest afgørende faktor, når det handler om at udvikle og implementere nye projekter som fx praktikugen i 7. klasserne, understreger Lennart Petersen.

- Da vi var på den anden side af projektet, kunne vi se, at forberedelsesfasen burde have haft en tredjedel flere timer, hvor UU-vejleder og lærer kunne sidde sammen og forberede og tale projektet igennem. Og der skulle også have været afsat mere tid til evalueringsfasen, siger han.

Det er en erfaring, Lennart Petersen tager med sig videre, for både UU Himmerland og Farsø Skole ønsker nu ikke bare at fortsætte, men også at udvikle samarbejdet om praktikugen. Og det er der god grund til.

Succesen fortsætter

Praktikugen med 7. klasserne blev nemlig gennemført med stor succes, fortæller Lennart Petersen.

-  Det skabte en masse glæde og trivsel. Alle har taget vildt godt imod projektet både elever, forældre og lærerkolleger i udskolingen, siger han.

- Der er masser af opbakning til, at vi fortsætter med praktikugen og næste år lægger op til, at eleverne allerede i slutningen af 6. klasse kommer i praktik hos deres forældre eller slægtninge. Og så vil vi invitere endnu flere voksne indenfor og fortælle om deres erfaringer med uddannelse og job i en længere periode end selve praktikugen, så vi holder elevernes åbenhed og nysgerrighed i kog.

Forskningscirkler skubber til praksis

En hjørnesten i SamVej-projektet er projektets 4 forskningscirkler: Tre for lærere og vejledere, og én for ledere.

Forskningscirkler er en gruppebaseret metode for kompetenceudvikling, der lægger vægt på det ligeværdige samarbejde mellem forskere og folk fra praksis.

For Lennart Pedersen har forskningscirklerne gjort en kæmpeforskel.

- Der er ingen tvivl om at den inspiration, som både jeg og lærere og vejleder har fået, har været med til at ramme hele projektet ind, siger han og tilføjer:

- Nogle gange kan man som skoleleder godt blive lidt forstokket i sin egen holdning, men den inspiration og de refleksioner, man får med sig fra forskningscirklerne, skubber i den grad til den praksis, man har. Det giver god næring til at udvikle det, man selv sidder med.

Tæt dialog og synlig ledelse

I SamVej-projektet er der fokus på, at skolelederen skal inddrage medarbejderne og indhente feedback fra dem i forhold til de aktiviteter, der sættes i gang. Og det er faldet Lennart Petersen helt naturligt.

 Jeg har faktisk ikke gjort det her anderledes end det, jeg gør med stort set alt muligt andet, siger Lennart Petersen, som lægger stor vægt på at være synlig i skolens hverdag.

- Når jeg har et hul i kalenderen, går jeg ud og sætter mig i en klasse og er med i undervisningen. Det sker i gennemsnit en gang om ugen, og det giver mig mulighed for løbende at kunne følge med og tale med lærere og pædagoger om, hvad det er vi går og laver sammen, fortæller han.

Kort om SamVej-projektet:
  • Projekt SamVej: "Samarbejde om udvikling og ledelse af læringsorienteret uddannelsesvejledning" er et udviklings- og forskningsprojekt udført af DPU, Aarhus Universitet og VIA, finansieret af Fremfærd Børn og med inddragelse af viden og oplæg fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA. 
  • Formålet med projektet er at styrke samarbejdet mellem lærere i udskolingen og UU-vejledere om en mere praksisnær og anvendelsesorienteret tilgang til læring og vejledning.
  • Seks kommuner deltager: Ballerup, Ringsted, Odense, Fredericia, Haderslev og Vesthimmerland.
  • Projektet arbejder med fire forskningscirkler som metode for kompetenceudvikling, praksisudvikling og fælles videnskabelse. Tre forskningscirkler for lærere og vejledere og én for ledere.