God ledelse af karrierelæring i skolen. Se de 5 kendetegn Skoleledere og KUI-ledere har sammen med to forskere sporet sig ind på, hvad der kendetegner god ledelse af karrierelæring.
"Eleverne opdagede slet ikke de havde dansk" Kan man gøre dansk mere praksisnært ved at tænke karrierelæring og innovation ind i faget? Ja, lyder det fra dansklærer og UU-vejleder.
Skoleleder: Giv de unge et bredt blik på deres muligheder Praksisnær uddannelsesvejledning skal have lov at fylde, hvis de unges uddannelsesvalg skal udfordres, mener skoleleder.
Udskolingsleder og KUI-leder: ”Vi taler samme sprog” I Fredericia har KUI og skolerne gode erfaringer med at koordinere tæt og søge fælles løsninger på vejledningsopgaven.
Elever udforsker identitet og fremtidsdrømme På Campusskolen i Ringsted lærer elever, at karrierer sjældent følger en lige vej, og at identitet og selvforståelse er nøglen til gode valg.
"Nu ved jeg hvad min far har lavet som ung" Et vejledningsforløb med forældreinddragelse i Vesthimmerland har åbnet for snakken om job og uddannelse med mor og far derhjemme.
Vejleder: Feedback fra eleverne giver mig arbejdsglæde Lærer og skolevejleder Mette Rosenberg har gode erfaringer med at inddrage elever i vejledningsforløb.
Elevinddragelse styrker forløb om uddannelse og karriere Skolen skal uddanne for livet, ikke kun for arbejdslivet, lyder det fra UU-vejleder, der inddrager eleverne i vejledningsaktiviteter.
Lærere og vejledere: Vi skal løfte i flok 60 lærere, vejledere og ledere fra 6 kommuner skal samarbejde om at hjælpe unge til oplyst uddannelsesvalg.
9 kendetegn for god karrierelæring i folkeskolen Hvad er de 9 kendetegn for kvalitet i uddannelsesvejledning og karrierelæring i skolen? Forsker Randi Boelskifte Skovhus giver svarene.
Nyt projekt hjælper unge til et godt valg af uddannelse Skub ikke de unge i én retning, men støt dem til at træffe et oplyst valg af ungdomsuddannelse. Nyt samarbejde skal hjælpe de unge.