""

Samarbejde om skolefravær giver resultater

Et samarbejde på tværs af skole- og socialområdet en god start, hvis man som kommune vil gøre noget ved bekymrende skolefravær.

Af Pernille Søndergaard 24/09/2025

Ofte er bekymrende skolefravær barnets eller den unges måde at håndtere noget, der er svært. Derfor findes der heller ikke én løsning, der afhjælper fraværet for alle børn.

Håndtering af skolefravær er således et fælles ansvar på tværs af skole, PPR og socialområdet og kræver en helhedsorienteret, sammenhængende indsats med fokus på både læringsmiljøet i skolen, relationer, fritidsliv, forhold i hjemmet og barnet selv.

Den forståelse er bærende for en indsatsmodel for samarbejde om skolefravær, som er udviklet af Social- og Boligstyrelsen i samarbejde med Herning, Hørsholm og Slagelse kommuner i perioden 2019-23.

Modellen retter sig mod alle børn og unge i grundskolens 0.-9. klasse samt 10. klasse med begyndende eller bekymrende skolefravær.

 

 

Kom-i-skole-team

En af de ting, kommunerne har sat i værk, er et kom-i-skole-team, der er sammensat af fagprofessionelle på tværs af skole, PPR og socialområdet.

Teamet kan give rådgivning om håndtering af bekymrende skolefravær, og ved komplekse problemstillinger kan teamet også tage ansvar for håndtering og løsning af den konkrete opgave i samarbejde med skole, barn og familie.

Evaluering: Modellen giver mening og skaber positive resultater

Evalueringen af indsatsmodellen afdækker, hvilken virkning modellen har haft for målgruppen, og hvordan den har påvirket den kommunale praksis på området.

Evalueringen centrale resultater peger bl.a. på

  • at børn og unge i indsatsforløbene oplever en forbedret trivsel fra før til efter indsatsforløbet.
     
  • at børn og unge i indsatsforløbene reducerer deres fravær fra før til efter indsatsforløbet.
     
  • at barnets og den unges motivation er en forudsætning for udbytte af indsatsen.
     
  • at det er vigtigt, at skolen er fleksibel, og at fagprofessionelle omkring barnet har gode relationskompetencer.
     
  • at det særligt er blandt de direkte involverede fagprofessionelle, at den faglige praksis er blevet styrket – og kun i mindre grad blandt den bredere kreds af pædagogisk personale på skolerne.
     
  • at der er et vigtigt potentiale forbundet med tæt samarbejde og tidlig inddragelse af socialforvaltningen.
Model for samarbejde og indsatser til børn og unge med bekymrende skolefravær

Modellen henvender sig til kommuner, som vil styrke og udvikle deres tværfaglige samarbejde om børn og unge med bekymrende skolefravær.

Læs mere og hent publikation om modellen på Social- og Boligstyrelsens hjemmeside