Undgå kurrer på tråden når forskellige faggrupper skal samarbejde
Vej og Park-områdets medarbejdere har meget forskellig baggrund og opgaver, og det kan udfordre den daglige kommunikation. Et af SPARKs greb til at forebygge konflikter er mikrokommunikation.
Når faggrupper med meget forskellige typer opgaver skal samarbejde, kan det udfordre kommunikationen. Indenfor Vej og Park-området er der fx både gartnere, administrative medarbejdere, arkitekter og renovationsmedarbejdere, og det kan nogle gange føre til misforståelser og frustrationer. For når vi går skævt af hinanden, fører det til murren i krogene og utilfredshed.
Så hvordan skaber vi kommunikation, hvor vi nærmer os hinanden i stedet for at distancere os fra hinanden?
Noget af det, SPARK - Samarbejde om Psykisk ARbejdsmiljø i Kommunerne - gør, er at sætte lup på måden, vi taler med hinanden på, og hvordan vi møder hinanden. Det er her, begreberne mikrokommunikation og responsivitet kommer ind i billedet. Det handler om at få fornemmelsen af eget ansvar og handlekraft helt ned i den enkelte sætning, men det er mindst lige så vigtigt, hvordan vi vælger at tage imod andres ytringer.
Se hvordan SPARK arbejder med mikrokommunikation på arbejdspladser
Det betyder noget, hvordan vi siger tingene. Men det er mindst lige så vigtigt, hvordan vi vælger at tage imod andres ytringer. Derfor er det ofte mikrokommunikation, der kommer i fokus, når SPARK rykker ud på de kommunale arbejdspladser.
Læs mere
Ringsted Kommune arbejder strategisk med kommunikation og samarbejde blandt andet gennem et SPARK-forløb. Kom med til workshop og hør hvordan TRIO’er arbejder med at forbedre samarbejde omkring opgaveløsningen gennem den måde, vi taler sammen i hverdagen.
Læs mere
Det betyder noget, hvordan vi siger tingene. Et fokus på mikrokommunikation og reponsivitet har hjulpet Bo- og rehabiliteringscenteret Bjerggårdshaven til at samarbejde bedre på tværs af fagligheder.
Læs mere
SPARK tilbyder støtte indenfor temaerne: