4 anbefalinger: Bedre onboarding af nyansatte
Bliv bedre til at tage imod nye kolleger og sikre faglig kvalitet og trivsel.
Hvad skal der til, når I vil udvikle effektive intro- og mentorprogrammer?
Tre arbejdspladser har i samarbejde med Københavns Professionshøjskole arbejdet med at udvikle deres onboarding af nye kolleger. Her får I fire gode anbefalinger til, hvad I selv kan gøre.
De 4 anbefalinger
Vi har haft mest fokus på at ruste den nye medarbejder fagligt. Så har vi haft knap så meget fokus på trivsel. Ikke fordi, det ikke har været vigtigt, men fordi man har rekrutteret for at tilføre værdi og ikke for at give værdi.
Mentor, Thisted
Det har handlet meget om, at vi før i tiden bare har booket alle funktioner i huset til at lave et oplæg de første 14 dage. Det var en
informationsbombe, den nye medarbejder fik. Og det har vi prøvet at dosere, så du får informationen, når du er det rigtige sted i din sagsproces.
Mentor, København
Før var det mentorerne, der selv strikkede et program. Så de har været vidt forskellige på tværs af grupper i huset. Nogle fik meget tæt oplæring, nogle blev kastet lidt ud. Det her gør det mere håndgribeligt, struktureret og ensartet. Før, selvom det var det samme hus, selvom det var nogenlunde samme arbejdsopgaver, var oplæringerne meget forskellige.
Mentor, København
Giv jeres onboarding et serviceeftersyn. Se dette webinar, besvar refleksionsspørgsmålene og få forslag til det videre arbejde.