
Afdækning: Der er behov for nye digitale kompetencer
Den stigende digitalisering i beskæftigelsesindsatsen kalder på nye kompetencer hos medarbejdere og ledere.
I takt med at beskæftigelsesindsatsen i kommunerne bliver mere og mere digital, stiger behovet for viden og nye kompetencer blandt medarbejdere og ledere.
Øget kompetenceudvikling gælder både i forhold til nye og erfarne medarbejdere, viser en ny afdækning af kompetencebehovet, som er lavet i projektet Digitale veje til job.
Afdækningen peger også på, at der er brug for et stærkere fokus på at forberede grunduddannelserne fx på professionshøjskoler, så de studerende i højere grad kan anvende og forholde sig til digitale løsninger og teknologi i det hele taget.
Det er Fremfærd Borger, der står bag projektet om digitale borgervendte løsninger i beskæftigelsesindsatsen.
Der er behov for en strategisk kompetenceudviklingsindsats med fokus på teknologiforståelse og koblingen til den beskæftigelsesrettede og borgervendte indsats.
Uddrag fra rapporten
Digitale forståelse er ny basis kompetence
Udover den onboarding, som medarbejderne helt konkret skal have for at kunne anvende og forstå de digitale løsninger, skal de også have mulighed for løbende at få vejledning, støtte og formel kompetenceudvikling.
Rapporten peger desuden på, at teknologiforståelse og anvendelse af digitale løsninger fremadrettet er basiskompetencer for medarbejdere i beskæftigelsesindsatsen.
Afdækningen viser nemlig, at de erfarne medarbejdere er uddannet i en tid, hvor der ikke var de nuværende digitale muligheder, mens interview med nyuddannede medarbejdere viser, at de generelt ikke har de digitale kompetencer, der efterspørges i jobcentrene.
Derfor peger afdækningen på, at det digitale fokus bør styrkes på både efter- og grunduddannelserne.