Man skal ikke stå helt alene med ansvaret
Der bliver flere borgere med komplekse problemstillinger i ældreplejen, og det kan udfordre oplevelsen af at kunne gøre arbejdet godt nok. Fælles beslutninger og enighed om kerneopgaven kan være vejen frem.
Når SPARK laver forløb med medarbejdere og ledere på ældreområdet, så er det ofte en udfordring for arbejdspladserne, at der er sket en stigning i antallet af borgere med komplekse problemstillinger, som fx demens, psykisk sårbarhed eller meget krævende plejeproblematikker. Ledere og medarbejdere kan stå med en følelse af, at de ikke altid er klædt på til at kunne håndtere de forskellige problematikker.
Mange arbejder en del af tiden alene, og det kan give en oplevelse af at stå alene med et meget stort ansvar for at træffe de rette beslutninger.
SPARK kan bidrage til, at TRIO eller MED-udvalg får kigget på udfordringerne i fællesskab, så det ikke bliver den enkelte medarbejders ansvar at finde ud af, hvordan kerneopgaven skal løses, og hvilke opgaver der skal prioriteres højest.
SPARK bruger bl.a. redskaber fra BFA som fx prioriteringstrekanten eller over og under standard, som et fælles udgangspunkt for dialog om, hvad kerneopgaven består af, og hvad der skal til for at løse den godt nok.
Se eksempler på hvordan SPARK har hjulpet arbejdspladser på ældreområdet
Ældrecenter Æblehaven i Brøndby har over en periode på halvandet år arbejdet med at definere kerneopgaven og gjort den forståelig og brugbar i hverdagen. Det har betydet, at medarbejdere og ledere i langt højere grad har fokus på, hvad der er godt for beboerne.
Læs mere
Opgaverne er mange på rehabiliteringscentret Lysningen i Odense, og det kunne tidligere skabe konflikter om, hvem der skulle løse hvilke opgaver. Et SPARK-forløb hjalp med at få opgavefordelingen på plads.
Læs mere
Nysgerrighed er en muskel, der skal trænes. Derfor kontaktede et plejecenter i Ikast-Brande Kommune SPARK og fik redskaber til at skabe en kultur, hvor man stiller spørgsmål, hvis der er noget, man ikke forstår.
Læs mere
Medarbejdere på et plejecenter i Randers Kommune samt kommunens tværfaglige natgruppe har i et SPARK-forløb fået skilt det følelsesmæssige fra det faglige. Løsningen var at sætte mål for kerneopgaven.
Læs mere
Hvad skal standarden for kvalitet være hos os? Og hvad kan vi vælge fra, når vi er pressede? At få styr på de to spørgsmål er en stor hjælp i hverdagen og skaber overblik og tryghed i et arbejdsfællesskab.
Læs artiklen
”Vi har haft fokus på den måde, vi er sammen på og den måde, vi snakker på,” lyder det fra sygeplejersker og sosu-personale på Læsø, der har fået hjælp af SPARK-konsulent til at definere værdier og mål og forstå, at problemer skal tages i opløbet – ikke mindst på en lille ø.
Læs mere
SPARK tilbyder støtte indenfor temaerne: