Danske kommuner er gode til at tage imod nyuddannede
Men der er rum til forbedring. Pluk i nye redskaber, og giv jeres onboarding et boost.
Overgangen fra studieliv til arbejdsmarkedet kan være svær. Mange nyuddannede oplever et stort gab mellem det, de har lært på studierne, og den virkelighed, de skal arbejde i. Det kan give en skæv start på arbejdslivet og koste både den nyuddannede og arbejdspladsen tid og kræfter.
Samtidig befinder vi os i en situation, hvor det i højere grad er arbejdstagers marked. Det betyder, at kommunale arbejdspladser i dag må lægge sig i selen for at tiltrække de rette medarbejdere og ikke mindst knytte dem til arbejdspladsen, så de bliver i længere tid.
Derfor satte KL og Akademikerne projektet Bedre onboarding af nyuddannede i søen for godt et år siden. Projektet har set nærmere på overgangen til arbejdsmarkedet, og hvad der udgør den gode start.
Prioriter en god start
For netop en god onboarding og de første måneder i jobbet er afgørende for nye medarbejderes trivsel og fastholdelse på den lange bane, viser projektets undersøgelser. Dertil kommer, at jo bedre en start og jo mere tryghed, man kan skabe for en nyansat - jo hurtigere bliver der frigivet kræfter til det faglige. Så på alle planer giver det god mening at prioritere en god start.
- Den gode nyhed er, at kommunerne allerede er opmærksomme på vigtigheden af en god onboarding-proces og gør en masse rigtigt, siger Nina Roth, specialkonsulent fra KL.
Eksempelvis viser projektets indledende undersøgelser, at 91% af de interviewede nyansatte oplever, at de har fået en god introduktion til teamet og lært deres kolleger godt at kende i onboarding-processen. 3 ud af 4 fortæller, at deres samlede oplevelse af starten på arbejdspladsen enten var meget god eller god.
Rum til forbedring
Men der er stadig plads til forbedring. Over 40 % af de interviewede savner eksempelvis en mere grundig introduktion til arbejdsgange og arbejdsopgaver, og mens nogle nyansatte manglede informationer i den første tid, så følte andre sig overinformerede og havde svært ved at overskue mængderne af information.
- Det giver altså god mening at se sin onboarding-proces efter i sømmene, og det er derfor, vi har skabt denne overskuelige onboarding-pakke, siger Jesper David Jensen, overenskomstdirektør i Akademikerne.
Pluk i nye onboarding-redskaber
De nyudviklede redskaber er primært tiltænkt HR-konsulenter og ledere, som skal onboarde nye medarbejdere. Oprindeligt blev redskaberne udviklet med henblik på nyuddannende akademikere, men pointerne er lige så relevante for nyansatte i andre professioner.
De kan både bruges i fuldt omfang, eller I kan plukke i dem til inspiration og efter behov. Afhængig af den enkelte kommunes systemer og arbejdsgange kan redskaberne tilpasses, så de indgår i en større onboarding-indsats eller bliver tilpasset jeres IT-systemer.
Vær opmærksom på, om redskaberne passer til praksis og rutiner i jeres kommune: Bruger I fx en buddy- eller mentorordning, tilbyder I et fuldmægtig-modul eller andre aktiviteter. Vurder om de foreslåede elementer er relevante for jer, og om de skal være obligatoriske, eller om de er valgfrie.
Akademikerne er hovedorganisation for 28 faglige organisationer, der organiserer akademisk uddannede i Danmark. Akademikerne arbejder sammen med medlemsorganisationerne for at sikre et attraktivt akademisk arbejdsmarked og øge akademikernes indflydelse i samfundet.
KL – Kommunernes Landsforening er en interesse- og medlemsorganisation for samtlige 98 kommuner i Danmark. Formålet med foreningen er at varetage kommunernes fælles interesser. Desuden hjælper KL kommunerne med deres politiske og administrative opgaver.
Konsulenthuset Maple er ekstern konsulent på projektet og har faciliteret alle projektets aktiviteter. Maple benytter etnografiske metoder til at udforske arbejdspladsens behov, og har udviklet og testet onboarding redskaberne i samarbejde med arbejdspladsen, Akademikerne og KL.