Kompetenceløft fremmer selvtillid og trivsel
Pilotprojekt i hjemmeplejen i Sorø har vist vejen for et bredt fokus, der skal hjælpe kommunens medarbejdere med læse- og skriveudfordringer.
Statistikkerne viser, at omkring 16 procent af alle danskere er læse- og skriveudfordrede eller ordblinde.
- Det antal antager vi også gør sig gældende for medarbejdere i Sorø Kommune, og vi har derfor valgt at have fokus på ordblindhed, fortæller HR-konsulent Natascha Schmidt.
Som i mange andre kommuner er det især medarbejdere, der udfører praktisk arbejde, som er udfordret, når det kommer til at læse og skrive. De varetager opgaver, som ikke tidligere har krævet de store læse- og skrivefærdigheder. Men med stigende krav til dokumentation stiger også kravet til deres skrive- og læsefærdigheder.
Et løft i både kompetencer og trivsel
Sorø Kommune satte for et års tid siden et pilotprojekt i en lokal hjemmepleje i søen. Her erfarede man hurtigt, at det ikke var nok blot at udlevere værktøjer som apps til de læse- og skriveudfordrede medarbejdere. Der skulle mere omfattende støtte til i form af undervisning i at bruge værktøjerne.
- Vi indgik derfor et samarbejde med Den opsøgende indsats for at skabe et solidt fundament for projektet, siger Natascha Schmidt.
Indsatsen har vist sig at have flere positive effekter. Ud over at medarbejderne bliver bedre til at håndtere deres skriftlige opgaver, oplever kommunen en markant stigning i trivslen hos de medarbejdere, der får kompetenceløft.
- De begynder at løse opgaverne med større selvtillid og selvværd, og det er faktisk det vigtigste ved indsatsen, understreger Natascha Schmidt.
Unge medarbejdere forventer støtte
Kommunen har også et fremadrettet perspektiv med indsatsen for læse- og skriveudfordrede medarbejdere.
De unge, der i dag vælger et job i Sorø Kommune, er mere bevidste om deres udfordringer og forventer støtte fra deres arbejdsplads. Det er forventninger, som Sorø Kommune gerne vil komme i møde, fortæller Natascha Schmidt.
Tre gode råd
Baseret på erfaringerne fra projektet giver HR-konsulenten tre råd til andre kommuner, der vil arbejde med ordblindhed:
- Centraliser indsatsen i eksempelvis HR-afdelingen og sørg for, at tilbuddet når ud på tværs af alle fagcentre og afdelinger
- Søg sparring hos erfarne videnspersoner i Den opsøgende indsats og udbydere
- Start med en afgrænset målgruppe og gør jer erfaringer med en relativ lille indsats med stor effekt