AI computer

Lyt til podcast om AI og ledelse

Kunstig intelligens har på kort tid fundet vej ind i vores hverdag og arbejdsliv - og det stiller nye krav til ledere i det offentlige.

Af Irene Aya Schou 22/04/2025

AI kan både være en mulighed for at effektivisere, men også for at forny og udvikle kerneopgaven. Det er ikke blot et add-on.

Sådan lyder det fra Jesper Lemming, stabschef for personale og digitalisering i Ringkøbing-Skjern Kommune, i en ny podcast om AI og ledelse, produceret for Væksthus for Ledelse.

Transparens er nøgleord 

I podcasten understreger han, at AI kan levere forslag og analysere store mængder data, men at brugen af AI skal præges af transparens i beslutninger - især når AI bruges i staten, kommuner og regioner.

- Vi skal kunne forklare, hvordan vi når frem til en beslutning, og det kan være svært med brugen af generativ AI, som det er nu, siger Jesper Lemming i en samtale med Thøger Terp, som er konsulent i Komponent (KL) og medskaber af AI-skolen.

Generativ AI refererer til modeller med kunstig intelligens, der er designet til at generere nyt indhold i form af skrevet tekst, lyd, billeder eller videoer.

Lederen skal være rollemodel

For at få generativ AI til at fungere i praksis skal ledere være inspiratorer og rollemodeller. En vigtig del af denne proces handler om at afmystificere teknologien og facilitere samtaler om AI på arbejdspladsen.

Derfor er mellemledere i Ringkøbing-Skjern Kommune blevet uddannet i generativ AI - det gælder både administrative ledere og nøglepersoner indenfor daginstitution og myndighedsområde.

- Det handler om at tage værktøjerne og begynde at få dem brugt. Mellemlederne skal stille krav til medarbejderne om, at de begynder at bruge de her redskaber stille og rolle, siger han i podcasten fra Væksthus for Ledelse.

Udviklingen sker nedefra

Jesper Lemming understreger, at den digitale transformation i modsætning til tidligere sker nedefra i organisationen gennem medarbejdere fremfor oppefra. Og det stiller nogle helt andre krav til lederne. 

- Det nye er, at opgaven omkring AI er rykket helt ud til den enkelte mellemleder. Det er ikke noget, der blot ligger i en del af organisationen. Det er en del af kerneopgaven, siger stabschef Jesper Lemming.

Han understreger, at ledere bruger AI og ChatGPT som sparring i forhold til beslutningsstøtte.

- Det er der, vi ser det største skridt, men vi står allesammen og kigger ind i: Hvornår kan vi bruge AI i forhold til sagsbehandling og myndighedsområdet? Her mangler vi stadig at se, at det kommer helt ind i forretningen, siger han i podcasten.