Endnu bedre tandpleje med kompetenceudvikling af tandklinikassistenter
Se webinar, og bliv klogere på, hvordan Randers kommunale tandpleje har skabt en stærk læringskultur.
- Vi skal mestre det gode møde med vores brugere, uanset hvilke udfordringer de står i. Det handler om at opbygge en god relation med tillid og at tale med brugerne, så det skaber noget handling. Og lige præcis den opgave er Akademiuddannelse i Odontologisk Praksis (AOP) rigtige god til at klæde vores klinikassistenter på til at kunne løse.
Sådan lyder det fra overtandlæge i Randers kommunale tandpleje Anne. K Nielsen i et webinar fra Den opsøgende indsats, som sætter fokus på det systematiske og strategiske arbejde med kompetenceudvikling af klinikassistenter.
Står på stærk læringskultur
Randers kommunale tandpleje står på en stærk læringskultur, fortæller Anne K. Nielsen.
- Der er stor respekt for, at man tager på uddannelse og lærer noget. De øvrige kolleger er nysgerrige, når man kommer hjem fra uddannelse og vil rigtig gerne høre om den viden, der er blevet genereret.
Netop dét kan klinikassistent Christina Thomsen nikke genkendende til. Hun er lige blevet færdig med sit fjerde modul på AOP-uddannelsen.
- Det er opbakningen fra kollegerne, som har haft den største betydning for mig, samtidig med at jeg ved, at hvis der er noget, jeg bliver usikker på, så har jeg et bagland, der kan hjælpe. Det er meget betryggende, fortæller hun.
Griber hverdagens læringsmuligheder
Overtandlæge Anni K. Nielsen har en tradition for at invitere til kaffemøde, når en medarbejderen er færdig med sin eksamen. Og hun er også altid interesseret i at læse medarbejderens eksamensopgave.
- Jeg bliver klogere, og jeg synes, det er fantastisk at høre om de refleksioner, som klinikassistenterne kommer hjem med. Det kan resultere i, at vi efterfølgende laver en prøvehandling i dét, som medarbejderne har arbejdet med, fortæller Anni K. Nielsen.
Se hele webinaret, og få indsigt i, hvordan Randers kommunale tandpleje arbejder med at fastholde en stærk læringskultur, hvor hverdagens læringsmuligheder bliver grebet.
Mød også konsulent Lene Wendelbo fra Den opsøgende indsats, som bl.a. giver gode råd med på vejen om, hvordan man giver den rette støtte til medarbejderne før, under og efter efteruddannelse.