Elev sammen med mor til fernisering på vejledningsforløb

Elever udforsker identitet og fremtidsdrømme

På Campusskolen i Ringsted lærer elever, at karrierer sjældent følger en lige vej, og at identitet og selvforståelse er nøglen til gode valg.

Af Pernille Søndergaard 24/02/2025
DLF,
KL

 'Min identitet - mit fremtidige jeg' - sådan lyder overskriften for et undervisningsforløb i 7. klasse i fagene dansk og matematik på Campusskolen i Ringsted Kommune.

I forløbet har uddannelsesvejlederne fra UU Ringsted arbejdet med at give eleverne en bedre forståelse af sammenhængen mellem karrierevalg og personlige værdier, interesser og færdigheder.

Det har de gjort som led i Fremfærdprojektet Samvej, der skal booste de unges nysgerrighed og læring - før beslutningen om valg af uddannelse tages.

- Det er vores erfaring, at et godt grundlag for at træffe et uddannelsesvalg hviler på to ben: Kendskab til sig selv og kendskab til sine muligheder. Derfor er det vigtigt, at eleverne lærer at reflektere over deres egen identitet, roller og drømme, forklarer uddannelsesvejleder Jeanette Bjerking Lystrup til Lokalbladet Ringsted.

Læs også: Elevinddragelse styrker forløb om uddannelse og karriere

Inden Vejledningsforløbet "Min identitet – Mit fremtidige jeg" i 7.klasse blev gennemført valgte UU-vejleder Jeanette Bjerking Lystrup at teste forløbet for seks elever og bruge elevernes feedback til at videreudvikle forløbet. 

Frygter valget

Uddannelsesvejlederne i Ringsted oplever, at mange unge føler sig pressede, når de skal vælge uddannelse.

- De frygter at vælge forkert og sidde fast i et forkert valg resten af deres liv. Derfor er det vigtigt, at de unge tidligt får indblik i, at en karriere ofte er fyldt med skift og omvalg, fortæller uddannelsesvejleder Jeanette Bjerking Lystrup til Lokalbladet Ringsted.

Ikke kun én vej at gå

Og her blev danskundervisningen inddraget for at give eleverne indsigt i, hvordan karriereveje sjældent følger en lige linje, men kan sno sig i uventede retninger.

Eleverne lærte at stille gode spørgsmål, inden de parvis interviewede en voksen - fx en forælder, en lærer eller en pædagog - om dennes karriereveje. Ud fra interviewet var opgaven derefter at skrive en artikel om interviewpersonens rejse mod uddannelse og job.

Og det var lærerigt for Karl fra 7.S

- Den, jeg interviewede, havde faktisk i starten en anden tanke om, hvad hun ville være. Men så endte hun med at blive noget helt tredje, som hun blev rigtig glad for. Det fik mig til at tænke, at det er godt at have flere idéer om, hvad man vil være, og ikke kun én bestemt vej, siger han til Lokalbladet Ringsted.

Drømme på udstilling

I januar blev der sat punktum for undervisningsforløbet med en fernisering for forældre og andre interesserede, som strømmede til for at opleve, hvordan eleverne havde sat ord og billeder på deres drømme og tanker om fremtiden, herunder forestillinger om job, uddannelse og karriereveje.
Virkelighedsnær undervisning åbner verden

Når folkeskolens forskellige fag integrerer uddannelse, job og arbejdslivsperspektiver, så skabes der en varieret og virkelighedsnær undervisning, som åbner verden for eleverne.  

Og det er forløbet  'Min identitet - mit fremtidige jeg' et godt eksempel på, mener Randi Boelskifte Skovhus og Rie Thomsen, som er to af forskerne i projekt SamVej.

For at hjælpe eleverne med at blive klogere på sig selv i forløbet kom ikke kun dansk, men også matematikfaget på banen. Her lærte eleverne at lave cirkeldiagrammer over, hvordan de bruger deres tid i forskellige livs-arenaer, og hvordan de forestiller sig, at de vil bruge deres tid i fremtiden.

- I vores forsknings- og udviklingsarbejde har vi set mange eksempler på, hvordan alle fag kan bruge uddannelse, job og arbejdslivsperspektiver til at åbne faget mod virkeligheden og skabe engagerende undervisning. Dette kan ske i klasselokalet i fag som dansk og matematik, men det kan også ske på ture ud af skole, lyder det fra de to forskere.

De understreger, at der i nær fremtid er behov for, at job og uddannelse integreres mere systematisk i folkeskolens fag og undervisning.

- I forbindelse med fagfornyelsen bortfalder Uddannelse og job som obligatorisk emne med egen fagplan. Derfor er det væsentligt, at uddannelse, job og arbejdslivsperspektiver tydeligt integreres i de nye fagplaner, siger de.

Læs mere og få forskernes bud på, hvordan uddannelse, job og arbejdslivsperspektiver kan understøtte fagfornyelsen og bidrage til fagets udvikling: Uddannelse, job og arbejdslivsperspektiver i folkeskolens fag

Billedtekst

Karl og hans mor Oline Sorbeck Nøhr til fernisering som afslutning på vejledningsforløbet 'Min identitet - mit fremtidige jeg' i 7. klasse i fagene dansk og matematik.

Kort om SamVej-projektet:
  • Projekt SamVej: "Samarbejde om udvikling og ledelse af læringsorienteret uddannelsesvejledning" er et udviklings- og forskningsprojekt udført af DPU, Aarhus Universitet og VIA, finansieret af Fremfærd Børn og med inddragelse af viden og oplæg fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA. 
  • Formålet med projektet er at styrke samarbejdet mellem lærere i udskolingen og UU-vejledere om en mere praksisnær og anvendelsesorienteret tilgang til læring og vejledning.
  • Seks kommuner deltager: Ballerup, Ringsted, Odense, Fredericia, Haderslev og Vesthimmerland.
  • Projektet arbejder med fire forskningscirkler som metode for kompetenceudvikling, praksisudvikling og fælles videnskabelse. Tre forskningscirkler for lærere og vejledere og én for ledere.
Ny bog om karrierelæring i skolen

Uddannelse og job – karrierelæring i skolen er titlen på en ny bog, der gør metoder, erfaringer og konkrete undervisnings- og vejledningsaktiviteter om karrierelæring tilgængelig for lærerstuderende, uddannede lærere, skoleledere og vejledere.

Læs mere og download  bogen gratis