
Elever udforsker identitet og fremtidsdrømme
På Campusskolen i Ringsted lærer elever, at karrierer sjældent følger en lige vej, og at identitet og selvforståelse er nøglen til gode valg.
'Min identitet - mit fremtidige jeg' - sådan lyder overskriften for et undervisningsforløb i 7. klasse i fagene dansk og matematik på Campusskolen i Ringsted Kommune.
I forløbet har uddannelsesvejlederne fra UU Ringsted arbejdet med at give eleverne en bedre forståelse af sammenhængen mellem karrierevalg og personlige værdier, interesser og færdigheder.
Det har de gjort som led i Fremfærdprojektet Samvej, der skal booste de unges nysgerrighed og læring - før beslutningen om valg af uddannelse tages.
- Det er vores erfaring, at et godt grundlag for at træffe et uddannelsesvalg hviler på to ben: Kendskab til sig selv og kendskab til sine muligheder. Derfor er det vigtigt, at eleverne lærer at reflektere over deres egen identitet, roller og drømme, forklarer uddannelsesvejleder Jeanette Bjerking Lystrup til Lokalbladet Ringsted.
Frygter valget
Uddannelsesvejlederne i Ringsted oplever, at mange unge føler sig pressede, når de skal vælge uddannelse.
- De frygter at vælge forkert og sidde fast i et forkert valg resten af deres liv. Derfor er det vigtigt, at de unge tidligt får indblik i, at en karriere ofte er fyldt med skift og omvalg, fortæller uddannelsesvejleder Jeanette Bjerking Lystrup til Lokalbladet Ringsted.
Ikke kun én vej at gå
Og her blev danskundervisningen inddraget for at give eleverne indsigt i, hvordan karriereveje sjældent følger en lige linje, men kan sno sig i uventede retninger.
Eleverne lærte at stille gode spørgsmål, inden de parvis interviewede en voksen - fx en forælder, en lærer eller en pædagog - om dennes karriereveje. Ud fra interviewet var opgaven derefter at skrive en artikel om interviewpersonens rejse mod uddannelse og job.
Og det var lærerigt for Karl fra 7.S
- Den, jeg interviewede, havde faktisk i starten en anden tanke om, hvad hun ville være. Men så endte hun med at blive noget helt tredje, som hun blev rigtig glad for. Det fik mig til at tænke, at det er godt at have flere idéer om, hvad man vil være, og ikke kun én bestemt vej, siger han til Lokalbladet Ringsted.
Drømme på udstilling
I januar blev der sat punktum for undervisningsforløbet med en fernisering for forældre og andre interesserede, som strømmede til for at opleve, hvordan eleverne havde sat ord og billeder på deres drømme og tanker om fremtiden, herunder forestillinger om job, uddannelse og karriereveje.
Når folkeskolens forskellige fag integrerer uddannelse, job og arbejdslivsperspektiver, så skabes der en varieret og virkelighedsnær undervisning, som åbner verden for eleverne.
Og det er forløbet 'Min identitet - mit fremtidige jeg' et godt eksempel på, mener Randi Boelskifte Skovhus og Rie Thomsen, som er to af forskerne i projekt SamVej.
For at hjælpe eleverne med at blive klogere på sig selv i forløbet kom ikke kun dansk, men også matematikfaget på banen. Her lærte eleverne at lave cirkeldiagrammer over, hvordan de bruger deres tid i forskellige livs-arenaer, og hvordan de forestiller sig, at de vil bruge deres tid i fremtiden.
- I vores forsknings- og udviklingsarbejde har vi set mange eksempler på, hvordan alle fag kan bruge uddannelse, job og arbejdslivsperspektiver til at åbne faget mod virkeligheden og skabe engagerende undervisning. Dette kan ske i klasselokalet i fag som dansk og matematik, men det kan også ske på ture ud af skole, lyder det fra de to forskere.
De understreger, at der i nær fremtid er behov for, at job og uddannelse integreres mere systematisk i folkeskolens fag og undervisning.
- I forbindelse med fagfornyelsen bortfalder Uddannelse og job som obligatorisk emne med egen fagplan. Derfor er det væsentligt, at uddannelse, job og arbejdslivsperspektiver tydeligt integreres i de nye fagplaner, siger de.
Læs mere og få forskernes bud på, hvordan uddannelse, job og arbejdslivsperspektiver kan understøtte fagfornyelsen og bidrage til fagets udvikling: Uddannelse, job og arbejdslivsperspektiver i folkeskolens fag