""

Vi skal investere tidligt i nærvær og forebyggelse af fravær

Hvordan kan man systematisk og målrettet arbejde med skolefravær – og lykkes med det? Fraværsekspert og lærer giver sit bud.

Af Pernille Søndergaard 23/09/2025

- Skolefravær i sin kerne handler om at skærme sig fra noget, der har været svært. Det er en undgåelsesstrategi, hvor børnenes handlemuligheder er udløbet. De ved ikke, hvad de skal gøre, så langsomt trækker de sig mere og mere hjem. Og hvis man skal have dem ud fra bag den lukkede dør og tilbage i en skole, så skal de overgive sig til, at "her er der nogen, der passer på mig".

Sådan lyder det fra lærer og master i specialpædagogik Anne Vestergaard i 24. afsnit af podcasten Kanariefuglens stemmer, som undersøger trivslen blandt børn og unge.

I podcasten dykker hun ned i, hvordan man langt mere systematisk og målrettet kan arbejde med skolefravær – og lykkes med det.

Det gør hun på baggrund af sin nye bog: Bogen om skolefravær - Forebyggelse, indsatser og nye veje med konkrete procesværktøjer og spørgeskemaer til lærere og andre skolefolk, der arbejder med elever med ufrivilligt skolefravær.  

Alle parter skal i spil

I bogen giver hun sit bud på faglige tilgange og muligheder for handling for alle de parter  - lærere, pædagoger, skoleledere, PPR-medarbejdere, familiebehandlere og skolefraværskonsulenter -  som skal i spil for at løse udfordringerne om langvarigt skolefravær.

Det handler nemlig om at give både lærere, pædagoger, forældre og kommuner bedre muligheder for at handle tidligt, for hjælpen kommer alt for tit for sent.

- Hvis vi investerede tidligt i nærvær, kontakt og forebyggelse, ville vi både hjælpe børnene bedre og spare samfundet enorme summer, understreger hun.

Men hvordan gør man det?  Lyt med og bliv klogere på:

  • Hvorfor børn kan se fravær som en løsning på det, der er svært.
  • Hvordan skam og følelsen af ikke at høre til kan få børn til at trække sig helt væk fra skolen.
  • Betydningen af mikroøjeblikke og nærvær – og hvordan lærere kan skabe dem i en travl hverdag.
  • Hvorfor løsningen ikke kun ligger hos barnet eller familien, men kræver en holdindsats og strukturelle ændringer.
Lyt til podcasten

Kanariefuglenes stemmer er produceret af Socialt indblik og har Anne Vestergaard som vært.

Lyt til afsnit 24: Vi skal give lærerne mulighed for at tage ansvar for børnenes skolefravær