En fremtid med fuldtid i Aarhus dagtilbud

En time mere kan gøre en hel dag bedre

Det er de små greb og handlinger, som betydet mest for, at medarbejdere i seks dagtilbud i Aarhus er gå op i tid.

Af Bettine Romme Andersen 27/06/2025
Forhandlingsfællesskabet,
KL

"Vi har opnået mere ro". "Vi når vores opgaver". "Vi er til stede med børnene".

Det er nogle af de pointer, som medarbejdere og ledere i seks dagtilbud i Aarhus Kommune fremhæver, når de skal fortælle om udbyttet af at deltage i "En fremtid med fuldtid".

De seks dagtilbud har inviteret kolleger, chefer og børne- og ungechef Susanne Holst til en inspirationseftermiddag, hvor præsenterer deres dedikerede arbejde med at motivere medarbejdere til at gå op i tid eller på fuldtid.

Små greb - stort udbytte

Scenen er sat på 6. etage i multihuset Blixens i Brabrand med flot panoramaudsigt over byen. 80 gæster går rundt mellem de opstillede boder, hvor dagtilbuddene hver især fortæller om netop deres måde at gribe indsatsen for fuldtid eller flere timer an.

Men inden da har tovholder Christian Thaarup budt velkommen og børne- og ungechef Susanne Holst har fået ordet.

- Vi kan i bund og grund se, at det er nogle små greb, der har efterladt et ret stort udbytte, indleder hun.

Til at starte med i projektet lød parolen, "at nu skal alle op på fuldtid", men sådan er det ikke mere.

- Nu taler vi mere om, hvor meget har man lyst til at give til fællesskabet?” Og at en lille smule - 1-2 timer om ugen - faktisk også er med til at skabe en stor forandring, siger hun.

Og få timer ekstra om ugen gør en forskel, lyder det fra salen:

En time kan gøre en hel dag bedre

Medarbejder i dagtilbud

Der skal ikke løbes hurtigere!

I Aarhus har man stort fokus på at ændre narrativet om fuldtid. For så snart samtalen falder på flere timer eller fuldtid, vil mange medarbejderes første reaktion være, at det bliver for hårdt. 

Derfor har personalekonsulent og tovholder Christian Thaarup gjort meget ud af at skabe en anden fortælling overfor de deltagende ledere og medarbejdere.

- Vi har to mantraer, vi siger til dem. "Du får ikke lov til at løbe hurtigere, når du går op i tid", og "du får ikke flere opgaver". Vi giver dig i stedet for chancen for at løse dine opgaver bedre, siger Christian Thaarup.

Deres budskab til ledere og medarbejdere har også været, at flere timer kan forbedre arbejdsmiljøet, så den enkelte får et tættere og bedre samarbejde med kolleger, og børnene får et bedre læringsmiljø.

Løsningerne skal komme nedefra

Samtidig har Christian Thaarup været helt ærlig overfor dagtilbuddene - for der er ikke noget quick fix. Der skal lægges hårdt arbejde i at finde de løsninger, der passer lige netop til deres arbejdsplads. Og det er de lykkes med.

- De har været supergode til at holde fokus, og det viser bare, hvor godt bottom up-processer fungerer. For var vi kommet og havde sagt, at nu skal alle gå to timer op, så var det ikke gået. Nu har de selv haft fuldstændig hals- og håndsret over deres drøftelser og de prøvehandlinger, de har sat i gang. Så stor cadeau for det, siger han.

17 timer mere om ugen i vuggestue

I den lille vuggestue Silkeborgvej er der 10 medarbejdere og fire har valgt samlet at gå 17 timer op i tid om ugen. Og det har netop kunnet lade sig gøre, fordi medarbejderne har været med i det hele, fortæller pædagogisk leder Pia Kristiansen.

- Vi har brugt principperne fra social kapital med gennemsigtighed, medinddragelse og medindflydelse. Så medarbejderne har været inddraget i alt fra mødeplaner til, hvor skal timerne med børnene ligge, og hvad skal den ekstra tid til forberedelse bruges til?

Forberedelsestiden er fleksibel ud fra princippet 'frihed under ansvar', så medarbejderne selv kan bestemme, hvor og hvornår de forbereder sig. Og den fleksibilitet nyder pædagog, fagligt fyrtårn og ressourceperson Cathrine Jørgensen.

- Nu kan jeg sidde i min kolonihave og lave det, jeg skal. Og det er en dejlig fleksibilitet for mig.

Pædagogisk leder Pia Kristiansen og pædagog Cathrine Jørgensen fra vuggestuen Silkeborgvej.

Bedre kontakt med forældrene

De flere timer betyder blandt andet, at der næsten ikke er nogle halve vagter mere, hvor personalet møder kl. 12.

- Nu oplever børnene næsten aldrig det skift mere, for medarbejderne er gennemgående, og det er til gavn for både børn og voksne at man har hele dagen, siger leder Pia Kristiansen.

Pædagog Cathrine Jørgensen er gået to timer op om ugen og oplever at have fået et bedre forældresamarbejde.

- Jeg har en bedre kontakt med forældrene. Før gik jeg kl.15, men nu kan jeg også være der til 16.30, så jeg møder de forældre, der kommer senere.

Trygge afleveringer

I den integrerede institution Olympia i Hasselager er tre medarbejdere ud af 10 hver gået to timer op om ugen.

Her har medarbejderne også haft indflydelse på, hvor de ekstra timer skulle ligge. For pædagog og sprogvejleder Mette Primdahl blev det blandt andet om morgenen.

- En af fordelene er, at jeg har en bedre kontakt i afleveringssituationen. Vi har fx haft en dreng, som har haft det svært med at sige farvel til sin far, og det er blevet meget bedre nu, hvor jeg er der flere dage fast. Det giver ham en tryghed, siger hun.

Mette Primdahl arbejder nu 32 timer om ugen og fortæller, at alle tre, der er gået op i tid, har besluttet at blive på det højere timetal efter prøvehandlingen.

Tid til kollegaskab

I dagtilbuddet Hobbitten i Hasle oplever de også positive effekter af, at flere er gået op i tid, fortæller pædagog Jeannette Karlsson (th).

Før havde vi mange, der var på 30 eller 32 timer, og det var ikke så hensigtsmæssigt, fordi der altid var nogen, som gik til middag, og det var svært at få skemaet til at hænge sammen om eftermiddagen, så det var meget sårbart og hårdt, siger hun.

Nu er der flere, der arbejder 33 eller 34 timer om ugen, og det kan mærkes.

- Det gør bare en forskel for forældrekontakten, samarbejdet og kommunikationen med kolleger. Vi kan nå at få vendt de ting, vi skal, siger hun.

Aarhus Kommune skal snart i gang med tredje runde af En fremtid med fuldtid. De går i gang efter sommerferien med nye dagtilbud, som ønsker at være med.

Billedtekst

Sprogvejleder og pædagog Mette Primdahl fortæller om arbejdet med at få flere op i tid i dagtilbuddet Olympia.

Om fuldtidsindsatsen

KL og Forhandlingsfællesskabet arbejder sammen om en ”En fremtid med fuldtid” - en indsats, der skal få flere kommunale medarbejdere op i tid eller på fuldtid.

Parterne udvikler og afprøver i samarbejde med arbejdspladser i mere end 40 nøglekommuner løsninger, der gør det attraktivt og muligt at gå op i tid eller blive ansat på fuldtid.

De løsninger og metoder, som parterne og de kommunale arbejdspladser finder i fællesskab, bliver løbende delt med resten af landets kommuner, bl.a. her på fuldtid.dk.

En fremtid med fuldtid