Med drømmeskema er flere gået op i tid i vuggestue Tilbuddet om mere indflydelse på egen vagtplan har fået seks medarbejdere til at gå 14 timer op i tid. Samtidig er sygefraværet faldet.
Rikke er gået op i tid: Jeg er 100 procent til stede 11 medarbejdere er gået op i tid i daginstitutionen Blåkilde, og det har boostet arbejdsglæden og givet nærvær og ro på stuerne.
God pædagogfaglig ledelse: De syv kendetegn BUPL og KL har i nyt projekt identificeret syv kendetegn for, hvad god pædagogfaglig ledelse i daginstitutioner er.
Kommuner på jagt efter pædagogfaglig ledelse Nyt projekt sætter fokus på pædagogfaglig ledelse på dagtilbudsområdet. Fire kommuner skal i gang med prøvehandlinger.
Pædagoger ønsker sig faglig udvikling og særlige roller Hvad skal der til for at tiltrække pædagoger til faget og fastholde dem i jobbet? Her er fire pointer om fastholdelse og rekruttering.
Gevinstpakker til forberedelse får flere op i tid Kan man få personalet i en daginstitution til at gå op i tid ved at skabe plads og rum til forberedelse? Ja, det blev i hvert fald resultatet i Rosenlyst.
Hent alle materialer fra projektet Her kan du downloade alle materialer og se film fra projektet "Pædagogisk kvalitet i SFO og klub", som KL og BUPL står bag.
Reflekter sammen: Hvordan kan vi styrke kvaliteten? Sæt gang i drøftelserne hos jer om, hvordan I kan styrke den pædagogiske kvalitet. Brug disse refleksionsspørgsmål.
Leg, relationer og deltagelsesmuligheder er vejen til kvalitet Pædagoger og ledere peger på, at samarbejde, fælles forståelse og evaluering bidrager positivt til arbejdet med den pædagogiske kvalitet.
Webinar: Se præsentation af dialogredskabet Her får I en introduktion og gennemgang af dialogredskabet, som I kan se, inden I selv går i gang.
8 cases: Sådan kan man arbejde med køn i børnehaven Få indblik i de udfordringer og dilemmaer, som viser sig i den pædagogiske praksis i forbindelse med spørgsmål om køn i børnehaver.
Inspirationsmateriale til strategisk kompetenceudvikling Inspiration fra tre kommuner: Sæt retning for kompetenceudvikling af pædagoger.
Dialogkort om pædagogiske udfordringer Dialogkortene hjælper jer med at tænke højt sammen og giver et overblik over, hvilke kompetencer jeres udfordringer kalder på.
Sammen om den pædagogiske udvikling i dagtilbud Hvilke pædagogiske udfordringer oplever I i jeres praksis? Og hvilke kompetencer kalder de udfordringer på? Få inspiration og redskaber her.
Trilledagpleje og tematirsdage gør jobbet som dagplejer attraktivt Dagplejen Vest i Odense har indført Tematirsdag, hvor dagplejere får faglige oplæg over skærmen. Dagplejere på hjul er også en succes.