
Faglig ledelse er at gøre medarbejderne trygge i deres beslutninger
På børne- og ungeområdet i Rebild Kommune handler faglig ledelse om, at medarbejderne skal opleve tillid til deres faglighed.
- Det giver medarbejderne arbejdsglæde, det giver dem motivation, og det giver dem en stolthed over, at de faktisk oplever, at de rykker sig sammen med børnene.
Sådan siger centerchef for Børn og Unge i Rebild Kommune Lene Hvilsom Larsen, når hun skal beskrive, hvorfor det er vigtigt at arbejde med faglig ledelse på børneområdet.
Vær en sparringspartner
Lene Hvilsom Larsen skal dele ud af sine erfaringer med faglig ledelse på børne- og fritidsområdet på et gratis temamøde, der afholdes den 10. september i Aarhus.
Men inden da kan du her få nogle af hendes perspektiver på faglig ledelse, og hvorfor det giver mening at have fokus på det gennem hele ledelseskæden.
For Lene Hvilsom Larsen lød startskuddet, da Rebild Kommune for fire år siden blev en del af velfærdsaftalen, hvor ledere og medarbejdere skulle frisættes i deres opgaveløsning.
Og det satte tankerne i gang. For medarbejderne skulle jo ikke bar sættes fri til "hvad som helst, men til at skabe kvalitet".
- I den proces blev det klart for os, at man som leder bliver nødt til at kunne være en facilitator og sparringspartner for medarbejderne, siger centerchefen.
Faglig ledelse kræver faglighed
Og det indebærer, at lederne har viden og forståelse indenfor den faglighed, som medarbejderne arbejder med.
Derfor handler faglig ledelse om at dygtiggøre sig og følge med i ny viden og forskning i det her tilfælde på børne- og ungeområdet, lyder det fra Lene Hvilsom Larsen.
- Faglig ledelse kræver, at man kan diskutere, sparre og være et spejl på den faglighed, som medarbejderne har. Man skal få medarbejderne til reflektere og turde stille de kritiske spørgsmål, siger hun.
På det pædagogiske område står man ofte med dilemmaer og flere veje at gå og sjældent et bestemt facit. Derfor skal medarbejderne opleve, at der er tillid til deres faglige dømmekraft.
- Det er faglig ledelse, når man får medarbejderne til at føle sig trygge i de faglige valg og beslutninger, de tager, siger Lene Hvilsom Larsen.
I kø til lederen
For at give et eksempel fremhæver Lene Hvilsom Larsen en anekdote fra en pædagogisk leder, som har arbejdet med at udvikle sin rolle som facilitator og sparringspartner.
Før oplevede lederen, at medarbejderne "stod i kø" og ventede på, at hun skulle fortælle dem, hvad de skulle gøre. Hun skulle være quick-fixeren, som havde alle svarene.
Nu opsøger medarbejderne hende for at få kvalificeret og perspektiveret et fagligt dilemma, de står med.
- Når medarbejderne oplever faglig ledelse på den måde, så oplever de, at der er kæmpestor tillid til deres faglighed, siger Lene Hvilsom Larsen.
Sæt ord på sin ledelse
I årene med velfærdsaftalen er det gået op for centerchefen, at lederne tættest på medarbejderne er særligt vigtige ledelsesmæssige aktører, som skal understøttes i arbejdet med at skabe forandringer.
- Det er deres oversættelse og fortolkning af vores strategier, der bliver det allermest centrale for at løfte kvaliteten, siger Lene Hvilsom Larsen.
Derfor har Rebild Kommune også særligt fokus på at støtte mellemlederne i den proces ved at facilitere drøftelser mellem de pædagogiske ledere.
- De er nøglepersoner og dem, som skal bære forandringer igennem. Derfor mødes de jævnligt, sparrer med hinanden og vidensdeler om ledelsesopgaven.
Centerchefen oplever, at det gør en stor forskel at sætte ord på sin ledelse.
- Når man sætter ord på sin ledelse, så finder man ud af, hvad man selv forstår ved ledelsesopgaven.