Ældre- og handicapchef: Faglig ledelse handler om at kende kerneopgaven
Ny publikation om faglig ledelse på ældreområdet er også relevant på handicapområdet. "Det danner et ualmindeligt godt grundlag for drøftelser i ledergruppen", fastslår ældre og handicapchef.
- Det er blevet en virkelig vellykket publikation, der danner et ualmindelig godt udgangspunkt for drøftelser i ledergrupper omkring faglig ledelse.
Det siger Margrethe Kusk Pedersen, der er ældre- og handicapchef i Odense Kommune.
Rammer lige ned i handicapområdet
Hun er i gang med en seminarrække med lederne på ældre- og handicapområdet i Odense Kommune og har læst publikationen "Faglig ledelse i ældreplejen", der netop er udkommet. Den er spot on, i forhold til den virkelighed der møder lederne.
- Selvom publikationen er skrevet til ældreområdet, kan jeg se, at den rammer lige ind i handicapområdet, der også er kendetegnet ved stor kompleksitet, mange fagligheder, rekrutteringsudfordringer, døgndækning og at skulle lede på afstand, siger Margrethe Kusk Pedersen.
Magasinet peger på seks kendetegn ved god faglig ledelse i ældreplejen og er formuleret på baggrund af interview med cirka 100 ledere, chefer og medarbejdere i sektoren.
Fremfærd Sundhed og Ældre står bag magasinet, der især er skrevet til ledere, som har personaleansvar og er tæt på driften, men andre kan også med fordel læse med.
LÆS OGSÅ: Magasin: Seks kendetegn ved god faglig ledelse i ældreplejen
Både fælles faglighed og monofaglighed
I begyndelsen af maj mødes Margrethe Kusk Pedersen til næste seminar med de 122 ledere i Ældre og Handicapforvaltningen. Og her vil "God faglig ledelse i ældreplejen" være udgangspunkt for en debat om, hvad der egentlig kendetegner god faglig ledelse?
- Hvad er forskellen på fælles faglighed, tværfaglighed og monofaglighed? Og hvorfor er det, at man som leder er leder for det hele. Det er noget af det, vi skal snakke om, og som publikationen giver nogle svar på, siger Margrethe Kusk Pedersen.
Leder, kend din kerneopgave
Ifølge ældre og handicapchefen i Odense Kommune handler faglig ledelse om at vedkende sig, at man som leder bærer det overordnede ansvar for fagligheden og for udførelsen af kerneopgaven.
Og det store spørgsmål er, om det kræver én bestemt faglighed at være faglig leder på et ældre- eller handicapområde i rivende udvikling og med stigende kompleksitet.
- Det er et spørgsmål, som vi er mange, der har stillet os. For mig er den væsentligste opgave som faglig leder at kende praksis så godt, at man kan lede ved at sammensætte et hold af faglige personer, der skal løse opgaverne allertættest på borgerne.
- Man skal kende kerneopgaven, uden at man nødvendigvis selv er fagligheden. Og man må ikke glemme, at det også kræver monofaglig ledelse, hvilket publikationen også påpeger, siger hun.