Arbejdsmarkedsforsker Mads Peter Klindt holder oplæg om efter- og videreuddannelse for kortuddannede

"Vi skal nedbryde frygten for uddannelse"

Sæt fokus på de barrierer, der modvirker, at fx ufaglærte giver sig i kast med efteruddannelse, lyder rådet fra arbejdsmarkedsforsker.

Af Pernille Søndergaard 12/12/2024

I Danmark har ufaglærte og medarbejdere med kortere uddannelser gode muligheder for kompetenceudvikling.

På VEU-området er der således de seneste 20 år lagt trædesten ud, som skal lette vejen til uddannelse: Man kan få fri til det, det er gratis, og man får løn, mens man uddanner sig. 

Til trods for det er deltagelsen i voksen- og videreuddannelse faldende.

- I takt med, at arbejdsløsheden falder, og beskæftigelsen stiger, bliver der samtidig mindre efter- og videreuddannelse. Det er en trend, som jeg mener, vi skal sætte alt ind på at bryde.

Sådan lyder det fra arbejdsmarkedsforsker Mads Peter Klindt i hans debatoplæg på Den opsøgende indsats’ årlige konference med fokus på  udbyttet af kompetenceudvikling i kommunerne.

Mere end motivation

Mads Peter Klindt peger på, at man i ekspertgrupper og treparter i flere årtier har forsøgt at løse udfordringen med, at færre kortuddannede vælger efteruddannelse til, og hver gang er man kommet frem til den samme konklusion, nemlig at det handler om motivation.

Men ifølge arbejdsmarkedsforskeren løser man ikke problemet ved udelukkende at fokusere på motivation.

- For problemet er ikke manglen på motivation. Problemet er, at der er en række barrierer i spil, som enten modvirker, forhindrer eller afskrækker medarbejderne fra at træde ind i uddannelsessystemet, hvad enten det er AMU eller VUC eller andre steder, mener Mads Peter Klindt.

Han læner sig op ad forskningslitteratur, der dykker ned i kortuddannedes kompetenceudvikling, og hvorfor kortuddannede vælger eller ikke vælger at uddanne sig.

Barrierer der kan løses

Forskningen viser, at der er fem barrierer, der hæmmer lærelysten for mennesker med korte uddannelser.

De første tre barrierer er såkaldte 'materielle' barrierer:

  • Situationsbarrierer, som handler om, at folk ikke har råd eller tid til at uddanne sig. Måske er der for langt hen til uddannelsesinstitutionen. Man er i en livssituation, hvor man ikke kan få det til at passe ind.
     
  • Institutionelle barrierer, som handler om bureaukrati - love, regler, og procedurer, der kan gøre det kompliceret at deltage. Måske er der manglende relevante tilbud for den faggruppe.
     
  • Informationsbarrierer, som handler om for dårlig eller ligefrem for megen information, som betyder, at man ikke kan overskue VEU-systemet.

Mads Peter Klindt vurderer, at de tre materielle barrierer kan løses politisk og administrativt, og især når det kommer til situationsbarriererne, er man kommet langt.

- Der er afsat masser af penge til kompetenceudvikling og efter- og videreuddannelse. Så for de fleste er det faktisk gratis at deltage, man får fuld løn under uddannelse, og det er bygget ind i overenskomsterne, at man har tid til at uddanne sig, siger han.

Normer lægger låg på læringslyst

Men med de sidste to barrierer, som Mads Peter Klindt kalder de 'immaterielle' barrierer, er historien en ganske anden. Her er vi ifølge arbejdsmarkedsforskeren ikke kommet så langt.

De sociale og kulturelle barrierer handler om, at der er nogle bestemte normer i hjemmet eller på arbejdspladsen, som tilsiger, at man ikke skal bryde ud af flokken, og som dermed er med til at lægge låg på motivationen og lysten til at uddanne sig.

- Der er måske ægtefælle eller kolleger, der ser skævt til én, og det bliver italesat, hvis man udtrykker ønske om at få bygget nogle kompetencer på, fx: ”Hvem skal så lave dit arbejde, mens du er på kursus?” eller ”Når du kommer tilbage, skal du så have mere i løn end os?”, forklarer Mads Peter Klindt.

Truet på identiteten

Endelig men ikke mindst er der de mentale og psykologiske barrierer, som kan være forbundet med at være kortuddannet.

Det ligger i sagens natur, at ufaglærte eller medarbejdere med korte uddannelser ikke har haft så meget skolegang, og de erfaringer, de har, er ofte dårlige.

Ifølge Mads Peter Klindt har kortuddannede medarbejdere tit en forståelse af, at de klarer sig fint på arbejdsmarkedet, men de knytter ikke kompetencer til det, de kan.

De tror ikke på, at de kan lære noget i uddannelsessystemet og frygter måske endnu et af de nederlag, de husker fra deres tidligere skolegang. For hvis man bliver screenet for ordblindhed, og det kommer for en dag, at man faktisk ikke kan læse og skrive, eller man har svært ved at bruge en computer, kan man så beholde det job, man har?

- På den måde kan uddannelsessystemet forvandles til et sted, som kan true din identitet. Derfor handler det om at forstå og få bearbejdet barriererne, hvis vi vil have flere medarbejdere til at bruge de muligheder i VEU-systemet, som findes, pointerer Mads Peter Klindt.

Vi gør det sammen

I stedet for, at man anskuer det som et individuelt problem, at den enkelte mangler motivation til at uddanne sig, så taler Mads Peter Klindt for at se på uddannelse som en fællesskabsorienteret aktivitet - noget, hele arbejdspladsen gør sammen i en tryg kontekst.

Derfor mener han, at det skal være obligatorisk for alle at deltage i kompetenceudvikling og videre- og efteruddannelse, men med et holistisk sigte, hvor uddannelsesaktiviteterne ikke kun har en nytteværdi for arbejdspladsen, men også har en selvstændig værdi for medarbejderne.

- Det kan være aktiviteter, de synes, er sjove og spændende, og som både giver nye input til arbejdsliv og fritid. For hvis medarbejderne først får en, to eller tre gode oplevelser med at lære noget i uddannelsessystemet, så kan det bidrage til at vende nogle af de negative læringsidentiteter og give mod på og lyst til at lære mere, vurderer Mads Peter Klindt.

Uddan dine medarbejdere til faglærte med Ufaglært til Faglært puljen

Der kan søges tilskud til de medarbejdere, der ønsker en faglært uddannelse eller et forløb på-vej-til at blive faglært.

Den fleksible social- og sundhedshjælper tager 17 uger fordelt på 15 ugers AMU i et på-vej-til faglært forløb og 2 ugers EUV-forløb.

Medarbejderen skal være omfattet af en 3F eller FOA-overenskomst, have et års anciennitet i kommunen og være over 25 år.

På-vej-til faglært:
Tilskuddet beregnes med et fast beløb på 118,38 kr. pr. medarbejder pr. time.

100 procent af deltagerbetalingen.

Tilskuddet kan kombineres med enten VEU godtgørelse på 127,03 kr. pr. medarbejder pr. time eller med jobrotation.

Et fuld faglært EUV-forløb: Tilskuddet dækker differencen mellem ordinær løn og elevløn/uddannelsesløn inkl. pension (hvor det er aftalt) pr. måned.

Se trin for trin-guide til Ufaglært til faglært-puljen

Om Mads Peter Klindt

Lektor ph.d., på Center for arbejdsmarkedsforskning, CARMA, Aalborg Universitet. 

Mads Peter Klindt har især forsket i voksen- og efteruddannelse og medvirket i forskellige projekter, der har belyst eller evalueret indsatser for bl.a. at øge kortuddannedes deltagelse i livslang læring.

Har du medarbejdere som har svært ved at læse og skrive ?

Der er hjælp at hente til medarbejdere, der har svært ved at løse deres arbejdsopgaver på grund af udfordringer med IT, læsning, skrivning eller matematik.

Kommunale arbejdspladser kan få afklaret medarbejderes kompetencer i dansk, matematik og IT og få lønrefusion, når medarbejderne deltager i kursus. 

Indsatsen 'Bedre til ord, tal og IT' henvender sig til ansatte på FOA eller 3F-overenskomster i kommunerne, og arbejdspladsen søger om midler gennem Den Kommunale Kompetencefond.

Vil du vide mere, så kontakt Den opsøgende indsats. Vi sidder klar til at hjælpe dig videre

Du kan også læse mere om Bedre til ord, tal og IT her

Se film fra konferencen

Se en kort film fra konferencen: "Hvad får vi egentlig ud af kompetenceudvikling?", og hør, hvordan deltagerne oplevede dagens debat og oplæg.

 

Uddannelse & kompetenceudvikling