Fokus på effekter
Hvordan skaber I mest mulig værdi af indsatsen? Hvilke mål og effekter vil I have ud af fornyelsen? Og hvordan måler I, at værdien er blevet realiseret?
Brug værktøjet:
- Definer målgruppen for det innovative tiltag
- Fastlæg hvordan det innovative tiltag skaber værdi for målgruppen
- Beskriv hvordan værdien, der bliver skabt, bedst kan måles
- Gennemfør det innovative tiltag, så værdien bliver målt og brugt til at sikre effekten med
Du kan downloade og printe værktøjet i højre side af denne artikel. Det kan med fordel kombineres med Kulturtermometret.
Gå videre til trin 4: Gør det nærværende
Erfaringer fra arbejdspladserne
'Vores medarbejdere får mange gode ideer til nyskabelser. Men det vigtigste er, at borgerens ønsker og drømme om ”en god dag ved egen kraft” er i centrum. For så kommer motivationen helt af sig selv. Vores opgave er at støtte op om ønskerne og hjælpe med at sætte realistiske mål.'
Grethe Jørgensen, Centerleder, Plejecentret Othello, Fredericia Kommune
Her kan du downloade det værktøj, der passer til Trin 3: Fokus på effekter i en enkelt fil. I filen finder du også en vejledning og et udfyldt eksempel.
Klik dig videre i de øvrige værktøjer neden for og møde nogle af de arbejdspladser, der har deltaget i udviklingen.
Introside: Seks trin til fornyelse
Trin 1: Skab rammer for nytænkning
Trin 2: Bliv skarpere på kerneopgaven
Trin 3: Fokus på effekter
Trin 4: Gør det nærværende
Trin 5: Praktiser nye tiltag
Trin 6: Kommuniker værdien
Erfaringer:
En række arbejdspladser har givet inspiration til værktøjerne. Læs her, hvordan fem arbejdspladser har arbejdet med fornyelse.
Gladsaxe Skole: Vi nedlagde lærerværelset
Plejecenteret Othello, Fredericia: Vi indførte en god dag ved egen kraft
Søndermarksskolen, Frederiksberg: Vi udviklede udeskole i byrummet
Støttecenteret, Handicapområdet, Hedensted: Vi holder ugentlige teammøder
Daginsitutionen Skovtrolden, Næstved: Vi har udviklet et laboratorium