Praksishistorie: Daginstitutionen Skovtrolden, Næstved Kommune
Daginstitutionen Skovtrolden i Næstved har udviklet et laboratorium til børnene. Nu er laboratorie-aktiviteter blevet en fast del af hverdagen for børn og medarbejdere.
Fortalt af: dagtilbudsleder Bettina Dyrvig og pædagog Nasrin Kalantari
Udfordring: I Skovtrolden har vi fokus på naturen og naturvidenskab. Det er en stor del af vores pædagogiske praksis at koble os på børnenes nysgerrighed, deres undrende spørgsmål om bl.a. naturvidenskabelige fænomener. Efter et innovationsforløb på en lokal undervisningsinstitution ideudvikler Nasrin på ideen om et laboratorium i børnehaven. I laboratoriet skal der laves naturvidenskabelige forsøg i børnehøjde. Vi finder et rum og indretter det til formålet. Og her sker der massevis af skønne, skøre og underfundige forsøg til glæde for alle. Små som store.
Indsats: Tidligt i processen inviterede vi forældrene på besøg i børnehaven og lod dem prøve en 20 minutters workshop i vores tre værksteder: Sprog, kreativ og laboratoriet. Efter de havde været igennem de tre workshops var alle – og særligt fædrene – meget begejstrede for laboratoriet og ville gerne have været der længere. Drengene er også ret vilde med stedet. Og der er altid stor aktivitet i rummet.
Resultat: Så nu laver vi laboratorie-aktiviteter som en fast del af programmet. Og der bliver virkelig gjort noget ud af det. Der er kitler, handsker, briller osv. Når børnene får hvide kitler på og bruger remedierne, er de meget seriøse og lever sig virkelig ind i rollen. Der er en forælder, som har tilbudt at komme og være med i laboratoriet, og han er selv industrilaborant. Han medbringer store mikroskoper, som han har lånt på arbejdet, og andre spændende ting. Vi tager nogle skønne billeder af børnene, når de er i gang, og hænger dem ved børnenes garderobe. Så kan forældrene se, når deres barn har været i laboratoriet. Vi gør også meget ud af at fortælle forældrene, hvad barnet har oplevet og hvilke forsøg de har deltaget i denne dag.
Erfaring: Når børnene undrer sig over, at der kan komme luft i en ballon, uden de puster i den, så er det vigtigt, man møder dem med viden, der giver adgang til at eksperimentere og udforske nye processer, og at pædagogen har faktuel viden eller ved, hvor han/hun skal søge den, så børnene kan spørge ind til forsøget og blive beriget med ny viden. Nogen gange udleverer vi også opskriften på forsøget, så forældre og børn kan eksperimentere derhjemme i fred og ro og sammen være nysgerrige på forsøget.