Rapport: 8 opmærksomhedspunkter til tværfaglige teams
Få nyeste viden om, hvilke temaer ledere og medarbejdere med fordel kan forholde sig til i arbejdet med organisering af faste teams.
Ældrereformen betyder store forandringer for ældreplejen. Tværfaglige faste teams vil i høj grad være omdrejningspunktet for måden hvorpå arbejdet i ældreplejen organiseres. Her skal medarbejderne sammen med borgerne og de pårørende skabe sammenhæng og kvalitet i den daglige omsorg og pleje.
Rapport bygger på forskningsprojekt
I denne rapport er det tværfaglige samarbejde i disse teams i fokus. Rapporten bygger på et forskningsprojekt bestående af feltobservationer og interviews i tre kommuner.
Forskningsprojektet viser et øjebliksbillede af de tre kommuners potentialer og opmærksomhedspunkter. Overordnet peger rapporten på, at medarbejdere og ledere er positivt stemte i forhold til at arbejde i tværfaglige faste teams, hvor et større fokus på helhedspleje og kontinuitet både er meningsfuldt og skaber større arbejdsglæde og bedre kvalitet.
Rapporten peger på otte opmærksomhedspunkter, som ledere og medarbejdere i ældreplejen kan diskutere og forholde sig til i arbejdet med organisering af tværfaglige faste teams.
LÆS OGSÅ: Ny forskning: Sådan lykkes tværfaglige teams
Sammen om fremtidens ældrepleje
Forskningsprojektet er bestilt af Fremfærd Sundhed og Ældre og udført af ph.d. og lektor Lisbeth Aaskov Falch fra Professionshøjskolen Absalon i samarbejde med lektor Lisbeth Haastrup fra Aarhus Universitet og andre forskere fra Absalon.
KL, DSR og FOA har haft projektledelsen.
- I KL, DSR og FOA ønsker vi sammen at bidrage til udviklingen af fremtidens ældrepleje, og vi tror på, at et godt tværfagligt samarbejde i mindre teams kan være med til at sikre god kvalitet og større arbejdsglæde. Vi håber, at ledere og medarbejdere med denne rapport kan finde inspiration til arbejdet, lyder det fra parterne.
Projektet bidrager med viden om, hvordan nye organiseringsformer bl.a. faste teams kan styrke og understøtte det tværfaglige samarbejde om kerneopgaven. Derudover skal projektet bidrage med perspektiver på, hvordan man bedst muligt bringer alle faggruppers kompetencer og fællesskaber i spil i det tværfaglige samarbejde. Det har betydning for:
- faglig kvalitet i forhold til kerneopgaven
- oplevelsen af faglig kvalitet, når faggruppernes lykkedes med samarbejde på tværs
- oplevelsen af udvikling af faggruppernes fagspecifikke kompetencer og fagidentitet
- motivation, meningsfuldhed og værdsættelse i arbejdet
- fastholdelse og rekruttering af faglige kompetencer
KL, DSR og FOA leder projektet, der foregår i regi af Fremfærd Sundhed og Ældre.
Projektet udføres af ph.d. og lektor Lisbeth Aaskov Falch fra Professionshøjskolen Absalon i samarbejde med lektor Lisbeth Haastrup fra Aarhus Universitet og andre forskere fra Absalon.