
Er der plads til LGBT+ elever i den danske folkeskole?
Det står skidt til med trivslen blandt LGBT+ elever i grundskolen. Så hvad kan vi gøre? Podcasten Hjernestarter giver nye perspektiver.
- Der er LGBT+ elever i alle skoler, og det vil der altid være. Det kan vi ikke lukke øjnene for. Folkeskolen har lullet sig selv ind i en falsk forestilling om, at det er noget, eleverne skal forholde sig til, når de kommer i gymnasiet eller senere i livet. Men undersøgelser viser, at de har det dårligt i grundskolen, og det bliver vi nødt til at reagere på.
Sådan lyder det fra folkeskolelærer Michael Robsøe i første afsnit af VIVE's podcast Hjernestarter, hvor han er inviteret ind som gæst sammen med professor Jane Greve fra VIVE.
Minoritetsstress giver mistrivsel
Hun står bag forskning, der viser, at det generelt står skidt til med trivsel og mental sundhed hos LGBT+ elever i folkeskolen, når de sammenlignes med deres jævnaldrende klassekammerater.
- 40 procent i grundskolen angiver, at de har skadet sig selv inden for det seneste år.
- 29 procent af LGBT+-unge har lav livstilfredshed.
- 48 procent viser tegn på moderat eller svær angst og depression.
- Der er signifikant flere, der mistrives i LGBT+ gruppen, og det skal vi selvfølgelig se på, siger Jane Greve, som peger på, at meget forskning viser, at mistrivslen skyldes minoritetsstress.
- Der bliver hele tiden stillet spørgsmål ved din identitet og ved dig som person. Og det stresser simpelthen, siger hun.
Så hvad kan vi gøre ved det? Lyt til Hjernestarter, og hør de to gæsters bud.