
Hvad gør vi når Mollys mor har mistet sin tillid til skolen?
Få inspiration fra VISO til, hvordan du bevarer din empati og faglighed, når forældresamarbejdet går i hårknude.
- Det er vigtigt at huske på, at mistillid ikke er noget, der bor hos de fagprofessionelle eller hos forældrene. Det er noget, som opstår i samspillet mellem os.
Sådan lyder det fra psykolog og VISO-specialist Line Gebauer i en podcast, der er en del af en praksisfortælling om forældresamarbejde med høj følelsesmæssig intensitet.
Praksisfortællingen henvender sig til fagpersoner, der arbejder med børn og unge i mistrivsel, og som oplever, at skole-hjemsamarbejdet kan vække intense følelser hos både forældre og dem selv.
Konfliktfyldte møder om Molly
I praksisfortællingen beskriver VISO-specialisten de dynamikker, der kan komme i spil mellem forældre og fagprofessionelle, når der opstår mistillid i samarbejdet.
Det gør hun med afsæt i en konkret case:
Molly på 12 år mistrives i skolen, men hun viser det mest derhjemme. Mollys mor er i tvivl om, hvorvidt skolen kan understøtte Mollys faglige og sociale behov. Det fører til nogle meget anspændte og konfliktfyldte møder mellem Mollys forældre og skolen.
Det blev klart for mig, at imens vi havde stort fokus på at fjerne barrierer for elevernes deltagelse i skolen, så glemte vi at bruge vores viden til at fjerne barrierer for forældrenes adgang til ligeværdigt samarbejde, især for de forældre, der måske selv kunne have særlige behov eller være under høj belastning.
VISO-specialist Line Gebauer
Tillid og mødekultur
Så hvordan er det, man som fagperson forbliver mentaliserende i dialogen med forældrene og bevarer blikket for, hvad der skaber tillid i relationen? Hvordan taler vi fx om forældrene, når de ikke er der?
Og hvordan arbejder man med at etablere en mødekultur, der matcher forældrene bedre?
De spørgsmål kan man få både inspiration og konkrete anbefalinger til i praksisfortællingen.
Find praksisfortællingen på VISO's hjemmeside.