
Forskere og skoler udvikler den almene skole sammen
Hvilke dilemmaer og muligheder står skoler overfor, når de forsøger at arbejde inkluderende? Lyt med og få inklusionsforskernes bud.
- Det er afgørende for vores forståelse af det komplekse arbejde ude på skolerne, at vi helt ned i maven og i hjertet kan mærke den daglige kamp, der bliver taget for at skabe en god skole for alle.
Sådan lyder det fra inklusionsforsker Mette Molbæk i tredje afsnit af podcasten Fællesskabsbyggerne, som sætter fokus på dilemmaer, muligheder og barrierer i forhold til at skabe en skole, der kan mere for flere børn – set ud fra et forskningsperspektiv.
Forstyrrer og inspirerer
Mette Molbæk er sammen med kollegaen Merete Munkholm følgeforsker på Fremfærd Børn-projektet ”En almen skole for flere børn”.
Som led i projektet skal Vildbjerg Skole og Sønder Felding Skole i Herning Kommune i det nye skoleår i gang med en række prøvehandlinger, hvor de eksperimenterer med at tilrettelægge undervisning og skoledag på måder, der kan styrke alle børns deltagelsesmuligheder.
Det er hele det arbejde, som de to inklusionsforskere følger tæt.
Det seneste halve år har de været ude på skolerne og lavet observationer af undervisningen, interviewet børn, forældre, lærere, ledere og ressourcepersoner og givet sparring i forhold til skolernes planlægning af prøvehandlinger.
Og når prøvehandlingerne går i gang i efteråret, er de to inklusionsforskere igen med på sidelinjen.
- Skolerne får vores udefra-blik, og forhåbentligt kan vi inspirere, kvalificere og også forstyrre skolerne, MENS det hele er i proces. Det er en kæmpe kvalitet som forskere at få lov at kigge - ikke PÅ – men MED praksis og have den løbende dialog med dém, som lever livet i praksis, siger Merete Munkholm.
Få forskernes blik på deltagelse og forskellighed
Lyt med på tredje afsnit Fællesskabsbyggerne og få inklusionsforskernes bud på, hvad det kræver at skabe deltagelsesmuligheder for flere børn. Hvad er fx forskellen på som elev at ”være til stede” og ”deltage”?
Få også indsigt i, hvordan det kan være en udfordring at håndtere forskellighed i hverdagen, og hvordan organisering af undervisning og det professionelle samarbejde har betydning i forhold til at skabe en god skole for flere.
- Når lærer og pædagog supplerer hinanden, hjælper med gruppedannelsen og evaluerer undervisningen sammen, så er det meget nemmere at være elev – og professionel. Det kan vi tydelig se, når vi er ude at observere på skolerne, siger Mette Molbæk.