Styrket motivation på mellemtrinnet

Motivation på mellemtrinnet: Det bøvler vi med i klasserne

Det kræver noget ekstra at få alle elever med. Her er nogle af de udfordringer, som lærere i nyt projekt står med i dagligdagen.

Af Pernille Søndergaard 11/09/2024

Lærere, læringsvejledere, skoleledere fra 8 skoler er samlet til opstarts-konference i Fremfærd-projektet "Styrket elevmotivation på mellemtrinnet" for at få ny inspiration til, hvad der skal til for at skabe variation og motivation i undervisningen i 4.-6.klasse.

Nu er planen, at skolerne skal hjem og eksperimentere med konkrete greb fra aktionslæring i undervisningen med støtte fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og aktionslæringskonsulenter.

Men hvad håber de deltagende skoler at få ud af at deltage i projektet, og hvordan opleves udfordringen med manglende motivation?

André Christensen, matematiklærer, Ishøj Skole

Hvilke udfordringer oplever du i forhold til manglende motivation?

- Jeg er meget optaget af at blive skarpere på at aktivere alle elever på én gang. Også dem, der kæmper med det faglige eller har særlige udfordringer. Der er ofte et ret stort spænd i det faglige niveau, samtidig med vi har flere elever med særlige behov, så det kræver noget ekstra at få alle med.

Hvad håber du at få ud af at deltage i projektet

- Jeg håber at gå herfra med en større værktøjskasse, men også blive bedre til at bruge de værktøjer, jeg allerede har, i undervisningen. Jeg glæder mig til at få mere tid til at arbejde i dybden med elevernes motivation og prøve nye ting af.

Anja Daniel, læse- og læringsvejleder, Hvalsø Skole

Hvilke udfordringer oplever du i forhold til manglende motivation?

- Min erfaring er, at hvis jeg selv er motiveret, så kan jeg også motivere eleverne. Jeg kan sagtens have perioder, hvor min egen motivation halter lidt, og hvor elevernes motivation så også daler. Det hænger fuldstændigt sammen.

Hvad håber du at få ud af at deltage i projektet

- Jeg skal sammen med en anden læse- og læringsvejleder på skolen følge den her proces med to lærere på mellemtrinnet. Vi skal være sparringspartnere, og tanken er nok, at vi skal stå i spidsen for aktionslæringen på skolen fremadrettet og være dem, der sætter noget i gang og bakker op om at udbrede aktionslæring på skolens mellemtrin.

Mette Gam Pedersen, Nanna Drage Lotzkat og Peter Rasmussen, lærere, Dybbøl Skolen

Hvilke udfordringer oplever I i forhold til manglende motivation?

Jeg kan godt blive udfordret af klassestørrelsen. Vi har 28 elever i hver klasse, og det kan være svært at nå dem alle, fortæller Mette Gam Pedersen.

- Jeg oplever også, at eleverne kan blive en lille smule forvænte, forstået på den måde, at når vi lige har haft et nyt spændende emne eller projekt, så kan de godt blive frustrerede over bagefter at få lidt mere almindelig undervisning, siger Nanna Drage Lotzkat.

- Jeg interesserer mig særligt for balancen mellem individuelle og fællesskabets behov, fortæller Peter Rasmussen.

Hvad håber I at få ud af at deltage i projektet?

- Jeg glæder mig til, at vi sammen får skabt et rum med tid til faglig fordybelse, hvor vi får et fælles fagligt sprog og forpligter os overfor hinanden, siger Nanna Drage Lotzkat.

- Jeg håber, at vi kan blive bedre til at få samlet op, når vi har afprøvet nye ting, så vi får det bedste med os videre, i stedet for vi bare løber videre i hverdagen, siger Peter Rasmussen.

- Jeg tror, det bliver spændende at arbejde mere med at inddrage eleverne og få deres input til den måde, vi underviser på, siger Nanna Drage Lotzkat.

Om projektet: Styrket motivation på mellemtrinnet

Formålet med udviklingsprojektet er at styrke elevernes faglige udvikling, trivsel og lyst til at lære.

I projektet undersøger og afprøver lærere fra skoler rundt om i landet, hvordan man kan tilrettelægge en mere varieret undervisning og derigennem fremme elevernes motivation.

Udviklingsprojektet løber frem til foråret 2025 og gennemføres som et partssamarbejde mellem DLF, BUPL og KL i regi af Fremfærd Børn. Projektet faciliteres og gennemføres i samarbejde med Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Projektet bygger på erfaringerne fra Styrket elevmotivation i udskolingen, som blev gennemført i  2021-2023.

Projektledelse: KL og DLF