Affaldssortering i børnehøjde ruster børn til grøn omstilling

Daginstitution i Sorø har indført et affaldssorteringssystem i børnehøjde, der hjælper både børn og forældre til korrekt affaldshåndtering.

Af Fremfærd 18/09/2024
Forhandlingsfællesskabet,
KL

I daginstitutionen Grønnegården i Sorø Kommune tager pædagoger og pædagogmedhjælpere et ansvar for at gøre den grønne omstilling til en naturlig del af børnenes hverdag.

Grøn omstilling i børnehøjde

Pia Falkenberg-Larsen, pædagog og naturansvarlig i børnehaven, er en central figur i implementeringen af Grønnegårdens bæredygtige tiltag og står sammen med sine kolleger bag flere grønne initiativer.

- Vi er meget engagerede i at fremme miljøvenlige aktiviteter. Alt fra at deltage i årlige affaldsindsamlinger til at lave ting i naturen. Vi gør, hvad vi kan for at lære børnene at passe på naturen, siger Pia Falkenberg-Larsen.

Ét af Grønnegårdens initiativer er et affaldssorteringssystem. Særligt for systemet er, at det er lavet i børnehøjde, så børnene selv kan deltage aktivt i affaldssorteringen.

- Det handler i bund og grund om, at man skal passe godt på miljøet, og det gør vi ved, at vi affaldssorterer tingene, siger Tanja Lundgård, der er pædagogmedhjælper i Grønnegården.

Personalet fik selv ideen

Idéen om at gøre affaldssorteringen tilgængelig for alle højder er personalets egen idé, og forskellige stuer griber affaldssorteringen forskelligt an, alt efter hvilken børnegruppe der er på den pågældende stue.

- Vi tænkte, at det var noget, børnene også selv kunne være med til. Så kan de også få en fornemmelse af, at de kan bidrage til det her, siger Pia Falkenberg-Larsen.

Midler har gjort affaldssystem muligt

Takket være midler fra Grønt Forum har Grønnegården kunnet købe affaldssorteringsspande og klistermærker med symboler til spandene, der gør det nemt og engagerende for børnene at sortere deres affald korrekt. Spandene er lidt over en meter høje og står ude i køkkenet.

Udover spandene ude i køkkenet, har Grønnegården i forvejen også mindre affaldsspande inde på stuerne. Det gør det nemmere at sortere affald i løbet af dagen. Børnene er nemlig meget på stuerne, og det er også her, børnene spiser madpakker og laver forskellige aktiviteter.

- Børnene sorterer deres affald efter måltider og forskellige kreative aktiviteter, hvor de for eksempel har tegnet eller klippet, fortæller Pia Falkenberg-Larsen.

Symbolerne på skraldespandene i køkkenet og i stuerne matcher desuden hinanden. Det er med til at gøre det mere genkendeligt for børnene.

Tilgængeligt for alle

Grønnegården er institution for både vuggestuebørn og børnehavebørn. Heller ikke de mindste får lov at slippe for affaldssorteringen.

I vuggestuerne har pædagogerne og pædagogmedhjælperne flyttet affaldssorteringen op på bordet. Her står to dybe tallerkner, som de kan sortere deres affald fra madpakkerne i.

- De lærer at affaldssortere i en tidlig alder, og de bliver hurtigt dygtige til det, siger Pia Falkenberg-Larsen.

Pædagogmedhjælper Tanja Lundgård har børnene på Grønnegården med ude, når affaldet skal bæres ud til de store skraldespande.

En naturlig del af det pædagogiske arbejde

Arbejdet med affaldssortering stopper ikke her. Personalet i Grønnegården har nemlig gjort affaldssortering til en del af deres daglige pædagogiske arbejde. Affaldssorteringen indgår bl.a. som en vigtig del af de samtaler, personalet har med børnene.

- Vi får sat en masse ord på og får talt om, hvad affaldet er lavet af, og hvordan det mærkes – er det pap eller papir, fortæller Louise Poulsen, der er pædagog i Grønnegården.

Foruden affaldssorteringen i små kasser hjælper Grønnegårdens børn også med at bære affaldet ud til containere, og personalet er med til at give børnene en forståelse for, hvor affaldet ender henne.

- Når skraldemanden kommer, står de og kigger på, at det ryger med videre til den store skraldelastbil og så kører afsted, siger Tanja Lundgård.

Børn, pædagoger og pædagogmedhjælpere deltager også i den årlige Affaldsindsamlingen, og børnene ser film om, hvordan en engangsflaske kan blive til en fleece.

Med de store børnegrupper taler personalet desuden om konsekvenserne ved at smide affald i naturen. I den samtale får børnene lov at se dyr, der kommer til skade ved plastik.

Børnene som miljøambassadører

Affaldssorteringen i børnehøjde engagerer Grønnegårdens børn på en måde, der har sat sit tydelige præg.

Vi vil gerne give dem rigtig mange ting med i rygsækken herfra, og én af dem er jo, at vi skal passe på naturen.

Louise Poulsen, pædagog.

Børnene er næsten blevet en form for miljøambassadører. De hjælper hinanden med at affaldssortere og er heller ikke bange for at irettesætte forkert affaldssortering.

- Det hele foregår oftest meget stille og roligt. Børnene er gode til at spørge, hvis de er i tvivl, og så er der som regel nogle af de andre børn, som gerne vil hjælpe. Og så er nogle af børnene også begyndt at gøre opmærksom på, hvis affald bliver sorteret forkert. De er blevet gode læremestre, fortæller Pia Falkenberg-Larsen.

Giver affaldssortering videre til forældre

Det er ikke kun overfor de andre børn, at der irettesættes, når affald sorteres forkert. Flere forældre må med et smil på læben fortælle Grønnegårdens personale om, hvordan børnene gør deres forældre opmærksom på, at de ikke affaldssorterer korrekt.

- Vi gør en god gerning for miljøet, og så er det godt at se, at børnene tager det til sig og giver det videre til forældrene, siger Pia Falkenberg-Larsen.

Personalet følger i børnenes fodspor. De vil også motivere forældre til at gøre en ekstra indsats for miljøet. Derfor har personalet truffet en beslutning om at sende stanniol hjem igen i børnenes madpakker.

- Det er en beslutning, vi har truffet. Det er ikke godt for miljøet, og så kan vi have en samtale med forældrene om det, siger Pia Falkenberg-Larsen.

Børnene er med ude og sortere affald – også når det regner.

"Det er ikke meget, der skal til"

Affaldssorterings-systemet har givet anledning til mange gode snakke om affald, men også om miljø og bæredygtighed – både med børnene, men også blandt voksne og forældre.

For personalet i Grønnegården giver det god mening at arbejde med grøn omstilling, allerede når børnene er små – og så er sorteringssystemet heldigvis en nem måde at arbejde med det på.

- Det er vigtigt, at vi har de gode samtaler om miljø og bæredygtighed tidligt. Og så gør det ikke noget, at vi kan gøre det på en nem måde, der giver mening. Det er ikke meget, der skal til. Det handler bare om at få det gjort. Det skal ind i den daglige rutine, så det bare er noget, vi gør, siger Pia Falkenberg-Larsen.

Tre råd til dig, der vil arbejde med grøn omstilling på jobbet
  1. Inkorporér grøn omstilling som en del af kerneopgaven: Indfør bæredygtige initiativer, der kan inkorporeres direkte i jeres daglige arbejde og praksis, så de bliver en naturlig del af arbejdspladsens drift og kultur.
  2. Skab engagement ved at involvere alle medarbejdere: Gør det nemt og meningsfuldt for alle på arbejdspladsen at deltage i grønne tiltag, fx gennem konkrete opgaver og projekter, der fremmer bæredygtige handlinger.
  3. Søg eksterne midler til grønne projekter: Udforsk mulighederne for at søge støtte fra fonde, puljer eller offentlige tilskud, der kan finansiere grønne projekter og indkøb af udstyr og materialer, som fremmer grøn omstilling på arbejdspladsen.
Billedtekst

Daginstitutionen Grønnegården har indført affaldssortering i børnehøjde, så børnene hver dag kan være med til at sortere deres affald.

Medarbejdernes grønne ideer