Webinar: sammenhæng mellem motorik og sanser
Få indsigt i, hvad forskningen siger om sammenhængen mellem motorik og sprog, og hør, hvordan kroppens sansninger giver os et sprog.
Udviklingen af og sammenhængen mellem motorik og sprog hos 0-2 årige børn er i fokus for dette webinar, hvor to eksperter inden for området deler ud af deres viden og perspektiver.
- Rikke Wettendorf, konsulent i BUPL's enhed Profession, pædagogik, forskning og uddannelse og tidligere specialkonsulent i Danmarks Evalueringsinstitut, hvor hun bl.a. havde fokus på de forskningsmæssige aspekter af sammenhængen mellem motorik og sprog.
- Nanett Borre, motorikkonsulent
Dyk ned i webinarets pointer
Webinarets to oplæg kommer omkring en række vigtige pointer og temaer om sammenhængen mellem motorik og sprog, som du kan dykke ned i enkeltvis nedenunder.
(Du kan også vælge at se webinaret i ét stræk ovenover.)
Hør Rikke Wettendorff fortælle om, hvad forskningen viser om sammenhængen mellem motorik og sprog.
Hør Nanett Borre fortælle, hvordan små børns reflekser bliver til grundbevægelser, vi alle har, og til færdigheder, som vi hver især lærer.
Jo flere gange små børn oplever fælles opmærksomhed, jo større bliver deres ordforråd. Sådan lyder én af Nanett Borres pointer.
Små børn lærer gennem leg, og i legen kan alle børn være lige, fortæller Nanett Borre.
Man kan tit sige mere med én enkelt nonverbal gestus, end man kan med mange, mange ord. Hør Nanett Borre fortælle om nonverbal kommunikation.
Hvad man har i benene, har man også i hovedet. Sådan er det gamle ordsprog ikke helt, men det nye passer meget bedre til vores viden om børns sprogforståelse. Hør Nanett Borre fortælle om det.
Børn har brug for, at voksne giver børn sproget ved at sætte ord på det, de ser og det, der sker. Hør Nanett Borre forklare, hvordan det sker.
Skab plads til, at de små kroppe kan bevæge sig, og tænk rummet igennem ofte. Sådan lyder et par råd fra Rikke Wettendorff, der fortæller om rummets betydning for børnenes udfoldelser.
Hør hvordan regler påvirker børnene, og hvordan man kan retænke sine regler.
Børn gør ikke, som voksne siger, men som de gør. Det fortæller Rikke Wettendorff, og hun pointerer, at de voksne altså er rollemodeller for de små børn.
Få Rikke Wettendorffs gode råd til, hvad I kan gøre I jeres dagtilbud.