Webinar: sammenhæng mellem motorik og sanser

Få indsigt i, hvad forskningen siger om sammenhængen mellem motorik og sprog, og hør, hvordan kroppens sansninger giver os et sprog.

Af Pernille Søndergaard 27/08/2024

Udviklingen af  og sammenhængen mellem motorik og sprog hos 0-2 årige børn er i fokus for dette webinar, hvor to eksperter inden for området deler ud af deres viden og perspektiver.

  • Rikke Wettendorf, konsulent i BUPL's enhed Profession, pædagogik, forskning og uddannelse og tidligere specialkonsulent i Danmarks Evalueringsinstitut, hvor hun bl.a. havde fokus på de forskningsmæssige aspekter af sammenhængen mellem motorik og sprog.
  • Nanett Borre, motorikkonsulent

Dyk ned i webinarets pointer

Webinarets to oplæg kommer omkring en række vigtige pointer og temaer om sammenhængen mellem motorik og sprog, som du kan dykke ned i enkeltvis nedenunder.

(Du kan også vælge at se webinaret i ét stræk ovenover.)

Hvad siger forskningen om motorik og sprog?

Hør Rikke Wettendorff fortælle om, hvad forskningen viser om sammenhængen mellem motorik og sprog. 

Børns sanser og motrik

Hør Nanett Borre fortælle, hvordan små børns reflekser bliver til grundbevægelser, vi alle har, og til færdigheder, som vi hver især lærer.

Fælles opmærksomhed

Jo flere gange små børn oplever fælles opmærksomhed, jo større bliver deres ordforråd. Sådan lyder én af Nanett Borres pointer. 

Brug legen i arbejdet med sprogtilegnelse

Små børn lærer gennem leg, og i legen kan alle børn være lige, fortæller Nanett Borre. 

Nonverbal kommunikation

Man kan tit sige mere med én enkelt nonverbal gestus, end man kan med mange, mange ord. Hør Nanett Borre fortælle om nonverbal kommunikation. 

Situationsbunden sprogforståelse

Hvad man har i benene, har man også i hovedet. Sådan er det gamle ordsprog ikke helt, men det nye passer meget bedre til vores viden om børns sprogforståelse. Hør Nanett Borre fortælle om det. 

Vi giver sproget til børnene

 Børn har brug for, at voksne giver børn sproget ved at sætte ord på det, de ser og det, der sker. Hør Nanett Borre forklare, hvordan det sker.

Rummets betydning for sprogtilegnelsen

Skab plads til, at de små kroppe kan bevæge sig, og tænk rummet igennem ofte. Sådan lyder et par råd fra Rikke Wettendorff, der fortæller om rummets betydning for børnenes udfoldelser.

Reglers betydning for motorik og sprog

Hør hvordan regler påvirker børnene, og hvordan man kan retænke sine regler. 

De voksne som rollemodeller

Børn gør ikke, som voksne siger, men som de gør. Det fortæller Rikke Wettendorff, og hun pointerer, at de voksne altså er rollemodeller for de små børn.

Hvad kan I gøre for at stimulere børns sprogudvikling i jeres dagtilbud?

Få Rikke Wettendorffs gode råd til, hvad I kan gøre I jeres dagtilbud.

Om Motorik og Sprog
Fremfærd Børn

Motorik og Sprog er målrettet det pædagogiske personale i dagpleje og vuggestuer og har til formål at inspirere til, hvordan man kan arbejde med de 0-2-åriges motoriske og sproglige udvikling i en sammenhæng. Find værktøjer og viden om sammenhængen mellem motorik og sprog og find konkrete øvelser og lege, du kan bruge i hverdagen. 

Gå på opdagelse i Motorik og Sprog.

Projektet Motorik og Sprog er udarbejdet af  BUPL, FOA og KL i fællesskab og gennemført i regi af Fremfærd Børn.