Hvad ved vi om pædagogfaglig ledelse?
Få inspiration til arbejdet med pædagogfaglig ledelse i dagtilbud baseret på forskning og viden fra praksis i fire kommuner.
Ny forskning gør os klogere på, hvad der karakteriserer god pædagogfaglig ledelse i dagtilbud.
I et nyt inspirationsmateriale udgivet af Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, identificeres syv kendetegn for, hvad god pædagogfaglig ledelse i daginstitutioner er.
Erfaringer fra fire kommuner
De syv kendetegn viser, hvad der kan hæmme og styrke mulighederne for at udøve pædagogfaglig ledelse. Materialet giver også bud på, hvordan man kan arbejde med pædagogfaglig ledelse i praksis og ser nærmere på fire kommuners erfaringer med at arbejde med pædagogfaglig ledelse.
De fire kommuner er Vejle, Hillerød, Rødovre og Ikast-Brande Kommuner.
Erfaringer herfra viser, hvordan institutionens størrelse, lederens erfaringer og samarbejdskulturen i personalegruppen har betydning for, hvordan lederen og ledelsesteamet bedst muligt kan prioritere og udvikle den pædagogiske ledelse.
Viden og erfaringer skal inspirere
Materialet formidler viden og erfaringer fra projektet ”Pædagogfaglig ledelse i dagtilbud", der er et partsprojekt mellem BUPL og KL.
Projektet har haft til formål at indsamle viden og erfaringer fra chefer, konsulenter, ledere og pædagoger om betydningen af pædagogfaglig ledelse, samt hvad der skal til for at lykkes med at prioritere og praktisere pædagogfaglig ledelse.