rapport pædagogfaglig ledelse

Hvad ved vi om pædagogfaglig ledelse?

Få inspiration til arbejdet med pædagogfaglig ledelse i dagtilbud baseret på forskning og viden fra praksis i fire kommuner.

Af Irene Aya Schou 13/09/2024
BUPL,
KL

Ny forskning gør os klogere på, hvad der karakteriserer god pædagogfaglig ledelse i dagtilbud.

I et nyt inspirationsmateriale udgivet af Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, identificeres syv kendetegn for, hvad god pædagogfaglig ledelse i daginstitutioner er.

Erfaringer fra fire kommuner

De syv kendetegn viser, hvad der kan hæmme og styrke mulighederne for at udøve pædagogfaglig ledelse. Materialet giver også bud på, hvordan man kan arbejde med pædagogfaglig ledelse i praksis og ser nærmere på fire kommuners erfaringer med at arbejde med pædagogfaglig ledelse.

De fire kommuner er Vejle, Hillerød, Rødovre og Ikast-Brande Kommuner.

Erfaringer herfra viser, hvordan institutionens størrelse, lederens erfaringer og samarbejdskulturen i personalegruppen har betydning for, hvordan lederen og ledelsesteamet bedst muligt kan prioritere og udvikle den pædagogiske ledelse.

Viden og erfaringer skal inspirere

Materialet formidler viden og erfaringer fra projektet ”Pædagogfaglig ledelse i dagtilbud", der er et partsprojekt mellem BUPL og KL.

Projektet har haft til formål at indsamle viden og erfaringer fra chefer, konsulenter, ledere og pædagoger om betydningen af pædagogfaglig ledelse, samt hvad der skal til for at lykkes med at prioritere og praktisere pædagogfaglig ledelse.

Læs "Pædagogfaglig ledelse i dagtilbud"
Kort om projekt "Pædagogfaglig ledelse i dagtilbud"

"Pædagogfaglig ledelse i dagtilbud" er et partsprojekt mellem KL og BUPL.

Projektet har deltagelse af fire kommuner: 

  • Hillerød
  • Rødovre
  • Ikast-Brande
  • Vejle

Formålet er at styrke den pædagogfaglige ledelse i dagtilbud gennem afdækning af eksisterende viden og udvikling og afprøvning af konkrete initiativer i en række dagtilbud.

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) er koblet på projektet. Deres rolle er bl.a. at understøtte kommunerne med prøvehandlinger samt formidle viden og erfaringer fra projektet.

Projektet forventes afsluttet i efteråret 2024.