5 anbefalinger til mere tillid og mindre kontrol i rengøringen
Nyborg, Tønder, Hjørring og Mariagerfjord Kommune har eksperimenteret med tillidsbaseret rengøring. Få fem vigtige indsigter.
Erfaringer med tillidsbaseret rengøring viser, at det kan lykkes at finde en ny vej til øget kvalitet, trivsel og tættere kontakt til brugerne, hvis rengøringsassistenter bedre kan tilrettelægge deres eget arbejde.
Her er de fem vigtigste indsigter fra de foreløbige erfaringer fra fire kommuner, der har erstattet kontrol, koder og (dør)klistermærker med dialog, tillid og definerede standarder for, hvordan et lokale skal se ud, når rengøringsassistenten påbegynder sit arbejde og afslutter sit arbejde.
1. Politisk beslutning
Hvis implementeringen af tillidsbaseret rengøring skal lykkes, har det betydning, om der ligger en politisk beslutning bag. Det er erfaringen blandt de kommuner, som har deltage i projektet. I de kommuner, hvor politikerne har vedtaget at indføre tillidsbaseret rengøring, oplever deltagerne, at der er en større legitimitet og bevågenhed.
Det betyder blandt andet, at overgangen til tillidsbaseret rengøring ikke er til forhandling på den enkelte arbejdsplads. Samtidig anbefales det, at der politisk besluttes en fælles rengøringskvalitet/standard for hele kommunen.
2. Plan for information og implementering
Der bør ligge en detaljeret plan for, hvordan der informeres om beslutningen om at indføre tillidsbaseret rengøring til de forskellige involverede målgrupper:
- Skoleledere, intuitionsledere og så videre.
- Teknisk personale
- Brugere i form af lærere, pædagoger, administrativt personale og så videre.
- Rengøringsassistenterne
Det er blandt andet vigtigt at informere om principperne bag tillidsbaseret rengøring. Det gælder især pointen om, at rengøringsassistenternes faglighed sættes i spil. Derudover er det vigtigt at orientere hele organisationen om implementeringen af tillidsbaseret rengøring, uanset om de deltager eller ej. Det handler eksempelvis om at undgå misforståelser og vise, hvad der sker i kommunen. Information bør derfor prioriteres løbende.
3. MED-udvalg
Det er vigtigt, at diverse MED-udvalg bliver orienteret om beslutningen i forhold til at implementere tillidsbaseret rengøring. Dermed kan udvalgene medvirke til, at der informeres bredt på de involverede arbejdspladser. Det signalerer, at tillidsbaseret rengøring er vigtigt og skal prioriteres.
Tillidsbaseret rengøring giver alle nye roller – derfor er det vigtigt, at det ikke kun er skolelederen, der orienteres om, hvad det vil sige at arbejde tillidsbaseret, men at man tager en bredere dialog også med arbejdsmiljørepræsentant, tillidsrepræsentant med videre på skolen.
LÆS OGSÅ: Rengøringsleder: Man skal insistere på dialogen i tillidsbaseret rengøring
4. Kompetenceudvikling
Uddannelse/kurser er en af forudsætningerne for at lykkes med tillidsbaseret rengøring. Det giver rengøringsassistenterne nogle praksisnære redskaber til at styrke samarbejdet og tage den nødvendige dialog med brugerne – herunder at løse eventuelle konflikter.
Samtidig er det med til at styrke rengøringsassistenternes faglighed og dermed give dem bedre forudsætninger for at komme i mål med tillidsbaseret rengøring. Derfor er det vigtigt løbende at fokusere på kompetenceudvikling – ikke mindst blandt nye medarbejdere, så de også er klædt på til dialogen med brugere og kolleger. Her kan man med fordel samarbejde tæt med kommunens jobcenter, uddannelsessteder og den lokale fagforening i forhold til kompetenceudvikling og puljer, man kan søge eksempelvis 'Ufaglært til faglært'.
5. Giv plads, rum og tid
Tillidsbaseret rengøring kræver tilvænning. Nogle medarbejdere kan i en periode have brug for trygheden i dørmærkaterne, der fortæller dem, hvad de skal gøre i hvert enkelt rum. Nogle rengøringsassistenter kan have svært ved at overskue og planlægge rengøringsdagen især over en længere periode. Andre er udfordret på sprog eller kommunikation i forhold til brugerne. Disse udfordringer skal italesættes, og medarbejderne skal kunne finde støtte hos kolleger, særlige 'kontaktassistenter' eller ledelse.
Erfaringerne viser til gengæld også stort potentiale. Hvis dialog, samarbejde, kompetenceudvikling og politisk opbakning er på plads, giver tillidsbaseret rengøring en lang række fordele, som er til at få øje på: Mere målrettet rengøring, bedre arbejdsmiljø for medarbejdere og ledere samt højere udnyttelse af medarbejdernes faglighed.