Dagtilbud: Det er svært at finde tid til faglig fordybelse

Faglige refleksioner og dybere snakke om børnesyn må ofte vige pladsen for praktikaliteter på dagtilbudsområdet. Men der skal findes tid, for et fælles fagligt udgangspunkt gavner både børn og voksne.

Af Sine Molbæk-Steensig 20/06/2022

I en travl hverdag kan det være svært at skabe rum og plads til refleksion om den faglige retning i den enkelte daginstitution. Det er måske ikke helt klart, hvilket børnesyn institutionen står for, og hvordan man arbejder med det i praksis.

Ofte gør man hver især det, man finder bedst i den konkrete situation, for det er svært at finde tiden til at udforske og være nysgerrige på hinandens praksis – og det kan udfordre samarbejdet. Det kan være vanskeligt at skabe et fælles fagligt ståsted og et fælles børnesyn, men dialog, lytten og udforskning af forskellige perspektiver og konkrete eksempler fra praksis, kan hjælpe på vej.

I et SPARK-forløb faciliterer SPARK processer, der sikrer, at alle stemmer kommer i spil, og de mange perspektiver foldes ud. SPARK arbejder fx med adskilte tale- og lyttepositioner og metoden det udforskende interview.

Involverende processer

Hvad er en involverende proces og hvorfor skal vi bruge det? Se  videoen og bliv klogere på en tilgang, der kan forbedre samarbejdet i TRIOer, MED-udvalg og mange andre steder.
Lær meget mere om involverende processer 

Se eksempler på hvordan SPARK har hjulpet dagtilbudsområdet 

Sådan styrkede Børnehuset Glentebo fællesskabet og den faglige samtale

Et SPARK-forløb i en daginstitution i Brøndby har skabt bevidsthed om, at alle er forpligtet på at bidrage til kerneopgaven - og at alles bidrag er vigtigt.
Læs mere

MED-udvalg i børnehus tog fat og skabte forandring: Nu tænker vi som en helhed

Arbejdsglæden blandt medarbejderne i Børnehuset Ved Søerne på Frederiksberg skrantede, og MED-udvalget var klar over, at det måtte handle. Et SPARK-forløb satte fingeren på det ømme punkt og gav ledelse og medarbejderrepræsentanter værktøjerne til at skabe en positiv forandring i huset.
Læs mere

Daginstitution: Nu kender vi vores muligheder når forandringer opstår

Hvordan kan man tage imod forandringer og ikke per refleks tænke: Åh nej, ikke igen? En daginstitution i Skanderborg har arbejdet med dynamisk tankesæt som en måde at tilgå nye udfordringer på.
Læs mere

Dagtilbud: Familiefølelsen blandt kollegerne fyldte for meget

Medarbejderne i Frederikshavns distrikt syd mødte store forandringer, da de gik fra at være ansat i et bestemt dagtilbud til at være ansat i distriktet. Et SPARK-forløb gav dem et nyt blik for, hvordan forandringerne kan tackles.
Læs mere

Kunne et gratis SPARK-forløb være noget for din arbejdsplads?

SPARK tilbyder støtte indenfor temaerne:

  • Forandringer & omstillinger 
  • Forbedret samarbejde mellem medarbejdere og/eller ledere
  • Risiko for vold og trusler
  • Chikane og mobning
  • Alenearbejde 
  • Problemstillinger i forhold til arbejdets indhold, omfang og udførelse

Læs mere og ansøg

Kender du SPARK?

 

Flere værktøjer fra SPARK
Ansøg nu
SPARK

Læs mere om, hvordan SPARK kan hjælpe jeres arbejdsplads.

Det tilbyder SPARK

Søg et gratis forløb med en SPARK-konsulent .

Gå til ansøgningsskema

SPARK menu