Op i tid i hjemmeplejen: Mød dem som er lykkes
Med fokus på fleksibilitet, flytning af opgaver, faste teams og faglig sparring er flere gået op i tid i hjemmeplejen i tre kommuner.
Når talen falder på fuldtid eller flere timer i hjemmeplejen, så lyder det ofte, at det ikke kan lade sig gøre, fordi det er for hårdt.
Men i tre kommuner, som er en del af indsatsen En fremtid med fuldtid, der kan det lade sig gøre.
Flere timer giver mere kontinuitet
I webinaret kan I blandt andet høre, hvordan Haderslev Kommune har grebet opgaven med fuldtid og flere timer an i plejedistrikt Gram.
Distriktet har 51 ansatte i dag- og aftenhold, hvoraf 13 er på fuldtid.
- Det fungerer rigtig fint, og vi får løst nogle opgaver hele dagen igennem og får noget mere kontinuitet på den måde, siger distriktsleder Inger Philipsen Christensen.
I webinaret kan I også møde Karin Linnet Hansen, der er tillidsrepræsentant og social- og sundhedshjælper i distrikt Gram. Hun er selv gået op i tid.
- Borgerne er glade, fordi de ofte har den samme person hele dagen, så de har ikke mærket det negativt, fortæller hun.
Flytter opgaver og skaber tid til faste teams
I Gram har de knyttet arbejdet med at lave selvstyrende, faste teams sammen med indsatsen for flere op i tid.
- Det kræver noget at blive et selvstyrende team. Og det er man nødt til at have tid til. Så vi flytter fx opgaver som rengøring og dispensering, så vi kan holde teams-møder sidst på formiddagen, så alle kan være med. Og med op i tid har vi lidt ekstra tid om eftermiddagen. Så det er en win-win, siger distriktsleder Inger Philipsen Christensen.
Dialogbaseret arbejdstid i Sønderborg
I kan også møde en vagtplanlægger fra Sønderborg Kommune, som fortæller om, hvordan hun får det hele til at gå op. Hun startede ud med at interviewe alle ansatte i distriktet.
- Jeg var interesseret i at vide, hvad der driver medarbejderne. Er det løn, pension eller indflydelse på arbejdsplanlægning? fortæller vagtplanlægger Hella Schøber Laursen.
Hun hørte alle, hvad der skulle til for at rykke ved deres timetal. Og her lød svaret fra rigtig mange, at de gerne ville have indflydelse på, hvad de skulle lave i de ekstra timer om eftermiddagen, de skulle gå op.
- Vi har lavet ret store ændringer og indført dialogbaseret arbejdstid, hvor man forhandler med sine kolleger om, hvordan man skal lægge timerne, siger hun.
"En fremtid med fuldtid" har skabt et redskab, som kan hjælpe jer med få overblik over alle jeres opgaver og synliggøre, om nogle af opgaverne med fordel kan flyttes til andre tidspunkter.
Her kan I se partskonsulent Anne Tellerup fra En fremtid med fuldtid give en introduktion til redskabet Opgaver og bemanding.