Livets afslutning

"Livets afslutning" - Midtklyngen

Sundhedspersonalet skal være bedre til at hjælpe de ældste og de mest syge med at få afklaret behandlingsniveauet i den sidste levetid.

Af Irene Aya Schou 18/09/2024
Fremfærd

Et stort samarbejde mellem Viborg, Skive og Silkeborg kommuner, de praktiserende læger, Dansk Selskab for Patientsikkerhed og Hospitalsenhed Midt har i projektet "Livets afslutning" haft fokus på, hvor vigtigt det er, at man som døende kan få ro og lov til at dø.

I gennem projektperioden er der blevet indsamlet viden om, hvordan man undgår, at mange borgere dør på hospitalet, når de ønsker en anden afslutning på livet.

Det er også blevet tydeligt, at sundhedspersonalet i visse situationer mangler kendskab, muligheder og kompetencer til at indfri og efterleve borgernes ønsker for livets afslutning.

Borgeren skal have ro og lov til at dø

Der er blevet arbejdet med fire indsatsområder:

  1. Forventningssamtaler og behandlingsniveau
  2. Inddrage og støtte pårørende
  3. Klare retningslinjer og tydelig dokumentation – også på tværs af sektorer
  4. Udbrede kendskabet til vågetjenester)

Målet er, at flere borgere får ro og lov til at dø, og flere undgår unødvendig behandling og indlæggelse ved livets afslutning.

Materialer til borgere og medarbejdere

I projekt "Livets Afslutning" er der lavet en lang række materialer bl.a. to samtaleguides, som kan støtte den sundhedsprofessionelle i samtaler med henholdsvis borgeren og de pårørende.

Der er også lavet en film, der beskriver, hvordan du som borger opretter et behandlingstestamente og en pjece, der fortæller om, hvordan du får indflydelse på din behandling ved livets afslutning. 

Om 'Klar til samtalen'-projekterne

'Klar til samtalen’-projekternes formål er at sikre flest mulige borgere en død i overensstemmelse med deres egne ønsker. 

’Klar til samtalen 3’ bygger videre på tidligere projekter i Fremfærd-regi og på andre projekter, der har støttet plejepersonale, læger og andre i at tage den svære samtale om bl.a. genoplivning og livsforlængende behandling.

Projektet resulterer i et indsatskatalog ’Bliv Klar til samtalen’, der skal understøtte kommuners og sundhedsklyngers arbejde med at sikre, at der tages relevante samtaler med de ældste og meste syge borgere om livets afslutning. 

Projektledelse på ’Klar til samtalen 3’ og rapporten ’Bliv Klar til samtalen’ er KL, FOA og Dansk Sygeplejeråd i regi af Fremfærd Sundhed og Ældre.

Udførende på projektet er Dansk Selskab for Patientsikkerhed ved overlæge og konsulent Ove Gaardboe.

Klar til samtalen