Klar til samtalen

Læs rapport og bliv klar til samtalen

Ny rapport afdækker erfaringer med kommune- og klyngeprojekter, der har arbejdet med borgernes ønsker til den sidste tid.

Af Irene Aya Schou 30/09/2024
Fremfærd

Flest mulige borgere skal sikres en død i overensstemmelse med deres egne ønsker, og flest mulige medarbejdere skal kunne tale med borgerne om deres ønsker til den sidste tid.

Det er målet for en lang række projekter i kommuner, klyngesamarbejder og andre tværsektorielle konstellationer, der har arbejdet med borgernes ønsker til den sidste tid, siden det første Fremfærd-projekt "Klar til samtalen" fra 2017-2019.

I en ny rapport gennemgås ni af disse projekter, og der præsenteres anbefalinger til andre kommuner og sundhedsklynger/kommende sundhedsråd, der vil gennemføre indsatser på området.

Ni projekter deler erfaringer

Det er Ove Gaardboe, overlæge og konsulent for Dansk Selskab for Patientsikkerhed, der har udarbejdet rapporten på vegne af Fremfærd Sundhed og Ældre.

Han har besøgt projekterne for at høre, hvad der går godt, og hvad andre kan lære af deres erfaringer. Seks af projekterne er gennemført i et samarbejde med Dansk Selskab for Patientsikkerhed og Ove Gaardboe.

Det drejer sig om projekter og indsatser i Aalborg Kommune, Sundhedsklynge Midt i Region Midtjylland, NSR Sundhedsklyngen i Region Sjælland, Sundhedsklynge Nord i Region Nordjylland, Sundhedsklynge Nykøbing Falster i Region Sjælland og Sundhedsklynge Midt i Region Nordjylland.

Derudover præsenterer rapporten tre andre projekter fra Region Nordsjælland, Ringkøbing-Skjern Kommune og Region Hovedstaden.

- Det har været gennemgående for de lokale projektejere, at der har været stor interesse for at dele alle nye idéer, resultater og materialer med dem, der måtte være interesserede. Projekterne har generelt genereret en masse materialer bl.a. film, foldere og undervisningsmateriale, som andre kan få gavn af og bygge videre på, siger Ove Gaardboe.

Planlægning tager tid

På baggrund af erfaringerne præsenteres syv tommelfingerregler til andre, der vil igangsætte projekter eller indsatser på området – og fire temaer for kompetenceudvikling hos medarbejderne.

En af anbefalingerne er at planlægge i god tid.

- Det lyder så banalt, men forudsætningen for en god død i eget hjem, som de fleste ønsker, er at være i god tid med det hele, siger Ove Gaardboe.

Det kræver, at der tidligt er taget gode samtaler med borgeren og de pårørende, og at der i god tid er taget stilling til fx lindrende behandling, besøgshyppighed og hjælpemidler.

- Og så kræver det tæt samarbejde mellem borger, plejepersonale, praktiserende læge og sygehus, siger han.

Læs rapport "Bliv Klar til samtalen"
Om 'Klar til samtalen'-projekterne

'Klar til samtalen’-projekternes formål er at sikre flest mulige borgere en død i overensstemmelse med deres egne ønsker. 

’Klar til samtalen 3’ bygger videre på tidligere projekter i Fremfærd-regi og på andre projekter, der har støttet plejepersonale, læger og andre i at tage den svære samtale om bl.a. genoplivning og livsforlængende behandling.

Projektet resulterer i et indsatskatalog ’Bliv Klar til samtalen’, der skal understøtte kommuners og sundhedsklyngers arbejde med at sikre, at der tages relevante samtaler med de ældste og meste syge borgere om livets afslutning. 

Projektledelse på ’Klar til samtalen 3’ og rapporten ’Bliv Klar til samtalen’ er KL, FOA og Dansk Sygeplejeråd i regi af Fremfærd Sundhed og Ældre.

Udførende på projektet er Dansk Selskab for Patientsikkerhed ved overlæge og konsulent Ove Gaardboe.

Klar til samtalen