Nye roller
Sundhedscenter har vendt arbejdet med overvægt på hovedet. Slankekurene er droppet til fordel for fokus på sociale mekanismer.
Kerneopgaven er i udvikling, og medarbejdernes kompetencer skal følge med. Men hvilke kompetencer skal man mestre for at kunne lykkes med kerneopgaven?
Svaret er ikke enkelt. Medarbejdere og ledere er nemlig i konstante forhandling om, hvad deres ansvar er, og hvornår de lever op til det.
Rapport: Flotte resultater med ny organisering af ældreplejen og fokus på kompetenceudvikling.
Medarbejdere og ledere fra Haderslev og Ringsted kommuner fortæller i denne video om, hvad det betyder at arbejde i små, faste teams.
- Der skal være blanke huller på medarbejdernes kørelister, også selvom det kan gøre ondt i maven på økonomichefen, siger forsker i faste teams.
Det kræver overblik, inddragelse, opfølgning og klar kommunikation, når kommuner skal reorganisere deres ejendomsdrift. Her er 9 opmærksomhedspunkter til en god forandringsproces.
Hvad sker der, når man erstatter kontrol, koder og (dør)klistermærker med dialog og tillid? To kommuner gør forsøget. Det skal være slut med at sige: ’Jeg er bare en rengøringsassistent’.