Bliv klar til samtalen: De syv hverdagsråd
Syv tommelfingerregler understøtter en god proces, når kommunen vil udvikle indsatser, der gør medarbejderne 'Klar til samtalen'.
I det følgende finder du syv tommelfingerregler og fire vigtige kompetencer, der understøtter en god proces, når kommunen vil udvikle indsatser, så sundhedsprofessionelle og borgere bliver ”Klar til samtalen”.
Klar til samtalen 1-2-3
Tommelfingerreglerne og medarbejderkompetencerne kommer fra projektet 'Klar til samtalen 3', der bygger videre på tidligere projekter i Fremfærd-regi og andre steder, der har støttet plejepersonale, læger og andre i at tage den svære samtale om bl.a. genoplivning og livsforlængende behandling.
I det nye projekt er der blevet indsamlet erfaringer fra de kommuner, klyngesamarbejder og andre tværsektorielle samarbejdskonstellationer, der siden det første Fremfærd-projekt "Klar til samtalen" fra 2017-2019 har arbejdet med borgernes ønsker til den sidste tid.
De syv tommelfingerregler
- Ledelsen skal gå forrest: Kun hvis ledelsen aktivt understøtter processen opnås gode resultater for borgerne.
- Fokusér bredt og tværsektorielt: Praksis- og kulturændringer på dette område virker bedst i tværsektorielt samarbejde.
- Opdatér de lokale instrukser: Sørg for opdaterede instrukser - afstemt mellem sygehus, præhospital og kommune.
- Løft alle medarbejderes kompetencer: Inddrag alle faggrupper med borgerkontakt og styrk deres kompetencer.
- Planlægning: En død i så høj grad som muligt på borgerens egne betingelser kræver planlægning, hvilket igen kræver tidligt og godt samarbejde mellem alle parter.
- Saml data: Skaf flest mulige data, der kan dokumentere indsatsen.
- Opbyg lokalt understøttende materiale: Forslag til materiale til borgere, pårørende og personale, der understøtter processen
Fire medarbejderkompetencer
Foruden de syv tommelfingerregler har projektet lokaliseret fire vigtige medarbejderkompetencer, der understøtter en god proces.
- Den vigtige samtale: At kunne føre meningsfulde samtaler med borgeren og de pårørende om fysiske, psykiske, sociale og eksistentielle behov og praktiske ønsker ved livets afslutning.
- Det rette undersøgelses- og behandlingsniveau: I samarbejde med borgeren, de andre faggrupper og borgerens læge at få besluttet og dokumenteret det rette undersøgelses-, behandlings- og plejeniveau.
- Fravalgsjura og lokale instrukser: Have det nødvendige kendskab til basale principper i juraen og i de lokale instrukser om fravalg af genoplivningsforsøg og livsforlængende behandling.
- Kendskab til almindelig palliation: Understøtte tidlig start på den rette lindrende behandling.
Projektet er gennemført af Dansk Selskab for Patientsikkerhed ved overlæge og konsulent Ove Gaardboe.