""

Ny forskning: 9 pointer om velfærdsteknologi og faglighed

Hvad skal der til, for at teknologien fungerer i praksis på dag- og botilbud? Det har forskningsprojekt set nærmere på.

Af Sine Molbæk-Steensig 18/02/2025
Fremfærd

Som en del af projektet velfærdsteknologi i dag- og botilbud for voksne med udviklingshandicap har lektor og forsker Anna Marie Lassen og hendes tre kolleger undersøgt, hvad der sker, når velfærdsteknologi bliver en del af medarbejdernes arbejdsliv og borgernes hverdagsliv.

    - Noget af det, vi har set på, er, hvor afgørende ”arrangementerne” omkring velfærdsteknologien er. Altså hvilke elementer skal der til, før en teknologi bliver succesfuldt anvendt og bliver en integreret del af medarbejdernes værktøjskasse, fortæller Anna Marie Lassen.

    Hun peger på disse vigtige elementer:

    9 vigtige "arrangementer"
    • Teknologierne skal understøtte indsatsmål/delmål hos borgerne.
       
    • Teknologierne skal give mening for medarbejderne i deres arbejde med borgerne, og det skal være synligt, at teknologien gør en forskel for den konkrete borger.
       
    • Der skal være en systematik/plan for, hvordan medarbejderne skal arbejde med teknologien i hverdagen: fx undervisningsforløb, procedure for hvornår teknologien inddrages, udpegning af nøglepersoner, letforståelige manualer, og så skal der være medarbejderfora, hvor teknologien og brugen af den bliver diskuteret - eksempelvis kan teknologien indgå som en naturlig del af supervision og afdelingsmøder.
       
    • Der skal være tydelige nøglepersoner med ansvar for at støtte kollegaerne - både fagligt og teknisk. Der skal være afsat tid til denne funktion, så der er relativ let adgang til support.
       
    • Teknologien skal være relativ nem at anvende.
       
    • Der skal være tydelige forventninger fra ledelse og organisationen om, at medarbejderne lærer at anvender teknologierne, og at teknologierne er en del af arbejdspladsens dna. Fx kan der tales om velfærdsteknologi på afdelingsmøder, ligesom der kan skrives om velfærdsteknologi i jobopslag.
       
    • Medarbejderne skal have den nødvendige tid til at lære at anvende teknologierne i praksis. Der skal være plads til, at medarbejderne lærer at anvende teknologien i forskelligt tempo.
       
    • Teknologianvendelse skal tilpasses og indtænkes til borgerens funktionsniveau, som er meget individuelt. Det kræver et analytisk blik.
       
    • Inddrag viden fra velfærdsteknologi i journalføring. Vis medarbejderne, hvordan det kan gøres, og opfordr dem til at gøre det systematisk. 
    Se slides fra Anna Marie Lassens oplæg om forskningen i projekt Velfærdsteknologi i dag- og botilbud
    Læs om projektet Velfærdsteknologi i dag- og botilbud

    Projektets formål er at inspirere og stimulere til praksisnær kvalitetsudvikling i det faglige arbejde på botilbud ved anvendelse af velfærdsteknologi. Sociale tilbud i syv kommuner deltager. 

    Ønsker du at høre mere om projektet, så kontakt:

    Specialkonsulent Mie Bjerre, KL på MIBJ@kl.dk 
    Konsulent Mette Bay Nyholm, Ergoterapeutforeningen på mbn@etf.dk

    Gå til projektside

    Analysemodel på vej

    På baggrund af forskningen har Anna Marie Lassen og hendes team kastet sig over udviklingen af en analysemodel, som arbejdspladser kan bruge, når de overvejer om og hvordan, de kan bruge en ny velfærdsteknologi. Har man blik for, hvad det egentlig kræver at implementere, og hvad værdien er?

    - Vores undersøgelser og tætte samarbejde med praksis har vist os, at der mangler en konkret praksismetode eller systematik, siger hun.

    Læs mere om den kommende model

    Velfærdsteknologi på bosteder