På Bostedet Vinklen har man succes med at gøre hverdagen lettere for borgere og medarbejdere ved hjælp af velfærdsteknologi. Informationsskærme giver beboerne overblik og mere medbestemmelse.
Velfærdsteknologi
IDÉ NR. 4: En medarbejder har fundet en løsning i et byggemarked på problematiske arbejdsstillinger, våde medarbejdere og kolde borgere.
Velfærdsteknologi giver nye og overraskende muligheder i det faglige arbejde på dag- og botilbud, fastslår forsker på baggrund af interview med ledere og medarbejdere i syv kommuner.
I denne guide får I hjælp til at gennemføre et projekt om velfærdsteknologi fra A til Z. Guiden har pejlemærker for indsatsen. I får også en procesguide fra start til forankring i drift.
Træn i trygge omgivelser med nogen, der kender dig godt, og brug teknologien til at få bedre kendskab til dig selv. Sådan lyder rådene fra borger i Hjørring.
Et folie stakit, ugentlige streamede gudstjenester og et snoezel-rum er nogle af de tiltag, plejehjemmet Rise Parken gør brug af, når det skal gøre hverdagen god for borgere med demens..
På plejehjemmet Rise Parken gør personalet meget for, at beboerne føler sig hjemme. Her er velfærdsteknologien og hjemlighed ikke kontraster.
Velfærdsteknologi er ikke blot en snuptagsløsning, der kan effektivisere omsorgsarbejdet. Velfærdsteknologi stiller nye krav til borgerne og giver fagprofessionelle nye roller, viser antropolog Nete Schwennesens forskning.
Vi skal udvikle medarbejderne til at blive mere konstruktivt kritiske over for ny teknologi og gå væk fra tankegangen: "Hvis teknologien ikke virker, må der være noget galt med praksis," siger antropolog, der har undersøgt, hvordan demensorienterede teknologier indgår i praksis på plejecentre.
Men når først det er på plads, er der store gevinster at hente - både for borgere og medarbejdere på bo- og dagtilbud.