Psykolog Trine Uhrskov holder oplæg om borgere med udviklingshandicap og dom

Mennesker der har det godt udøver sjældent vold mod andre

Metoden LA2u: Flyt fokus fra brandslukning til trivslen i hverdagen for borgere med udviklingshandicap og dom, lyder rådet fra psykolog Trine Uhrskov.

Af Pernille Søndergaard 27/01/2025

55 procent af  de domme, som borgere med udviklingshandicap får, handler om udøvelse af vold eller trusler om vold - og en del af den udadreagerende adfærd er rettet mod personale på bosteder.

Det fortæller psykolog Trine Uhrskov på tredje og sidste kursusdag på Fremfærd-kurset om bedre støtte til mennesker med udviklingshandicap og en dom.

Flere kurser i 2025

Er du interesseret i forebyggelse af kriminalitet blandt mennesker med udviklingshandicap? Kurserne er til både myndighed og udfører.

Læs mere

Der er endnu ikke udviklet voldsforebyggende tilgange, som er specifikt rettet mod borgere med udviklingshandicap, der har en dom.

- Men jeg tror heller ikke, det er nødvendigt. Udadreagerende adfærd er så generel en problemstilling, at det er de samme greb, man skal bruge, uanset om borgeren har en dom eller ej, pointerer Trine Uhrskov.

Volden falder, trivslen stiger

Hun har sammen med konsulenthuset SOPRA udviklet tilgangen Low Arousal2 understøttet - i kort form LA2u - i samarbejde med otte botilbud. 

Og de foreløbige resultater er imponerende:

- De botilbud, der arbejder konsekvent med LA2u, oplever et fald i voldsomme episoder på 70 procent. Og samtidig stiger trivslen blandt både medarbejdere og borgere, fortæller Trine Uhrskov.

En metode i udvikling

Low Arousal (LA) blev i sin tid udviklet som en konflikthåndterende tilgang til at de-eskalere voldsomme episoder.

Senere bidrog Trine Uhrskov til en recovery-orientering af Low Arousal (LA2).

Og som sidste skud på stammen er der nu udviklet en version til de borgere med udviklingshandicap, som har brug for en mere visuel understøttet tilgang (LA2u), der letter kommunikationen og skaber et fælles sprog med borgeren.

Om LA2 og LA2u

LA2 og LA2u er en metode til:

  • Forebyggelse af voldsomme episoder
  • Håndtering af voldsomme episoder
  • Læring af voldsomme episoder

Se her en kort præsentation af metoden. 

 

Nøglen ligger i hverdagslivet

Når man arbejder med borgere med udadreagerende adfærd, vil man ofte lægge vægten på håndteringen af de voldsomme episoder og det, der er sket. Der bliver  lavet en indberetning om magtanvendelse, og så stopper det tit der.

- Så ryger vi over i brandslukning. Og hvis vi alene kigger ind i det voldsomme og tror, at svaret til at ændre situationen findes dér, så overser vi det vigtigste, mener Trine Uhrskov.

Hun taler derfor varmt for, at man som fagprofessionel udvider sit fokus og retter blikket mod forebyggelsen og trivslen i hverdagslivet.

Den udadreagerende adfærd hænger nemlig ifølge Trine Uhrskov tæt sammen med, hvordan borgeren oplever sit hverdagsliv på bostedet. Derfor ligger nøglen til forebyggelse netop dér, i det gode hverdagsliv, hvor borgeren har indflydelse og bliver lyttet til. 

- Mennesker, som har det godt udøver sjældent vold mod andre, fastslår hun.

Borgeren er ekspert 

Det er afgørende for LA2 og LA2u, at borgeren ikke bliver problemet. I stedet er metoden optaget af, hvordan man sammen med borgeren kan løse det, der er svært. 

- Vi skal stille os nysgerrigt sammen med borgeren og fx spørge: "Når du slår, hver gang du skal være i fællesrummet, gad vidst, hvad det så handler om?", siger Trine Uhrskov.

Hun understreger, at mange domfældte borgere har flere års erfaring med fagprofessionelle, og den erfaring skal man trække ind i forebyggelsen.

- Hvis der er noget, borgerne er, så er det eksperter i os. Og de er eksperter i, at vi ofte ved bedre end dem, hvad de har brug for. Så hvad nu, hvis vi spørger dem, hvad deres erfaringer med os er: "Hvad har du brug for, at vi gør? Og hvad har du brug for, at vi lader være med at gøre?" Når vi omsætter det til pædagogisk praksis, begynder der at ske noget andet i samarbejdet med borgeren, lover Trine Uhrskov.

Lytter for at flytte os

Det er den erkendelse, som bliver brugt i arbejdet med metodens tre planer til henholdsvis borgere og fagprofessionelle. Planerne støtter trivsel og tryghed for både borgere og medarbejdere og strukturer indsatsen.

  • Trivselsplanen fremmer positive mestringsstrategier og indflydelsen på eget liv
  • Tryghedsplanen understøtter både borgere og medarbejdere med at mestre og håndtere svære situationer med affektudbrud
  • Læringsplanen hjælper efter en voldsom episode den fagprofessionelle til sammen med borgeren at reflektere over hændelsen for at lære at justere den fremadrettede praksis

- Det, der får den her metode til at virke, er, at vi lytter til borgeren, ikke bare for at lytte, men for at ændre vores praksis, siger Trine Uhrskov.

- Vi lytter, vi spørger, vi er nysgerrige og bliver ved med at tale med borgeren, når der har været en voldsom episode. Hvad handlede den om? Hvad gjorde vi? Hvad gjorde du? Og planerne skal hjælpe med, at vi gør det på en systematisk måde, understreger hun.

I loop med borgerne

I de fagprofessionelle planer beskrives den faglige tilgang, og den skal ikke være løsrevet fra det, borgeren oplever som hjælpsomt, pointerer Trine Uhrskov.

Det betyder dog ikke, at man altid kan gøre, som borgeren ønsker. Et eksempel kunne være, at en borger giver udtryk for, at han har brug for at køre en tur, når han er allermest oppe i det røde felt. Det kan af sikkerhedsmæssige årsager ikke lade sig gøre. Men pointen er så at prøve at komme borgeren mest mulig i møde ved at tilbyde noget, der minder om det fx en gåtur, hvor kolleger kan kigge med indefra.

- Det vigtige er altid, at vi taler med hinanden og bringer den viden, vi har fået fra dialogen med borgerne i spil imellem os. Det er en systematisk, refleksiv måde at arbejde på, hvor vi hele tiden er i loop med borgerne og i loop med hinanden, siger Trine Uhrskov. 

De 3 perspektiver i LA2u

LA2u arbejder med 3 perspektiver som sikrer, at både borgerens oplevelser og medarbejderens fagprofessionelle viden bliver inddraget.

  1. Indefra-perspektivet handler om borgerens ønsker, håb og drømme. For borgere med et verbalt sprog bliver dette perspektiv afdækket gennem samtaler. 
  2. Tilstræbt indefra-perspektiv bruges i forhold til borgere med begrænset eller intet verbalt sprog. Her forsøger man at forstå borgerne ved at iagttage deres handlinger. Medarbejderen bruger sin fagprofessionelle viden til at danne hypoteser om, hvordan borgeren oplever forskellige situationer og deler disse observationer med sine fagfæller.
  3. Udefra-perspektiv bygger på konkret viden og erfaring med borgeren. Det bruges til at udvikle fællesfaglige strategier, som understøtter borgerens trivsel og forebygger voldsomme episoder.

Se billedet i stor version 

 

Vil du med på kursus i 2025?

Interesserer du dig for, hvordan vi bedre kan støtte mennesker med udviklingshæmning og en dom?

Så kom med på kursus i 2025. Det foregår i:

Silkeborg: d. 20.+21. marts + 24. april 2025 (tilmeldingsfrist 3. marts 2025)

København: d. 10.+11. april + 26. maj 2025 (tilmeldingsfrist: 3. marts 2025)

Odense: d. 7.+8. oktober + 24. november 2025 (tilmeldingsfrist: 1. september 2025)

Hent alle værktøjer gratis

Hele LA2u-metoden og tilhørende værktøjer kan hentes gratis på  Social-og Boligstyrelsens hjemmeside.

Domsfældte med udviklingshandicap