
3. Undersøgelse af barrierer
Når I vil undersøge barriererne for at gå op i tid eller på fuldtid, er der flere metoder og redskaber, I kan vælge. Her får I metoder og redskaber præsenteret.
Et godt arbejdsmiljø
Med det her redskab får I hjælp til at arbejde med, hvordan et bæredygtigt arbejdsmiljø kan få flere op i tid eller på fuldtid.
Redskabet kan give inspiration til, hvordan I kan overkomme barriererne og se på, om I allerede har indsatser på arbejdsmiljø, som kan inspirere til løsninger.
Balancen mellem arbejds- og privatliv
Med det her redskab kan I se nærmere på balancen mellem arbejds- og privatliv som en barriere for, at flere kommer op i tid eller på fuldtid.
Redskabet giver inspiration til, hvordan man kan tage dialogen med en kollega om at gå op i tid eller arbejde på fuldtid.
Det indeholder en spørgeramme, som kan bruges som en samtaleåbner i forhold til at tale om balancen mellem privat- og arbejdsliv.
Opgaveorganisering og vagtplanlægning
Her får I en række redskaber, som kan hjælpe med at skabe overblik over de nuværende arbejdsopgaver og forslag til, hvordan I kan arbejde med arbejdstilrettelæggelse. I kan skabe overblik over, hvilke opgaver I løser, hvornår I løser dem, og hvorvidt de opgaver kan flyttes til andre tidspunkter.
Redskaberne kan synliggøre hverdagen og muligheden for, om opgaver kan flyttes til andre tidspunkter for at skabe plads til flere går op i tid eller på fuldtid.
Samtale om fuldtid mellem leder og medarbejder
Her kan du som leder finde et redskab, som kan give inspiration til at have en åben dialog med dine medarbejdere på deltid om at gå op i tid eller på fuldtid.
Redskabet giver dig blandt andet tre gode råd til medarbejdersamtalen og helt konkrete spørgsmål, du kan stille undervejs i samtalen.
Spørgsmålene udforsker blandt andet medarbejderens nuværende situation og ønsker for fremtiden. Redskabet kan eventuelt bruges i forbindelse med en MUS-samtale.
4 metoder til at undersøge barrierer
Der kan være flere forskellige måder at undersøge barrierne for at gå op i tid. Her finder I 4 forskellige metoder, hvor I kan vælge, hvilken der passer bedst til jer.
Det kan være, hvorfor nogle af jeres kolleger er på deltid, eller hvorfor fordelingen af deltid/fuldtid ser ud, som den gør i jeres driftsperspektiv.
Jeres undersøgelser kan også være med til at give en forståelse af, hvorfor opgaver er placeret, som de er.
Metoderne er:
- interviews,
- borger- medarbejder- eller opgave-rejser
- observationer
- spørgeskemaer
Her finder I også 2 eksempler på spørgeskemaer, som I kan finde inspiration I, hvis I ønsker at lave jeres egne spørgeskemaundersøgelser for at afdække muligheder og barrierer for fuldtid.
Social- og Indenrigsministeriets spørgerammer er til chefer, ledere og medarbejdere på sosu-området.
Den til lederne (institutioner) starter på side 9, og den til medarbejderne starter på side 17.
Der er 22 sider i alt.
Analysen er foretaget blandt medarbejdere på pleje-, børne- og socialområdet.
Spørgerammen fremgår af bilag 4 på side 40-46.