Podcast: Lyrik blev et hit i 8.b
Hvordan kan man med små greb skabe motiverende og varieret undervisning? Lyt med på ny podcast om motivation i udskolingen.
- Jeg syntes, det var interessant at se, om jeg kunne skabe en situation, hvor alle elever var aktivt deltagende, og alle spillede en værdifuld rolle.
Sådan siger Jesper Bundsgaard, der er lærer på Dalumskolen i Odense, hvor han underviser i dansk.
Han oplever, at eleverne ofte mister motivationen, når de arbejder med lyrik. Sammen med sit team beslutter han at tilrettelægge afslutningen af et lyrikforløb i 8.B på en lidt anden måde, end han plejer. Blandt andet giver han eleverne en mere aktiv rolle og integrerer konkurrenceelementer og bevægelse i undervisningen.
Små greb gør stor forskel
De små greb betyder, at eleverne i løbet af timen kan opleve at blive motiveret på forskellige måder – gennem mestring, ved at præstere, ved at være aktivt involverede og i samarbejdsrelationerne til deres klassekammerater.
Eleverne beskriver efterfølgende, at det er fedt og sjovt at blive undervist på den måde, og at de bedre kan huske det, de har lært. Jesper og teamet bliver inspireret til at afprøve at arbejde med forskellige motivationsformer også i andre fag.
Medvirkende: Jesper Bundgaard, lærer på Dalumskolen, Alma og Ea, elever i 8.b på Dalumskolen, Rikke Lawsen, lektor på Københavns Professionshøjskole
Vært Lucas Bjerg, Kontekst og Lyd
Hvordan kan man med små greb skabe motiverende og varieret undervisning? Og hvilken betydning har det for eleverne?
Det kan du høre mere om i to podcastafsnit, hvor vi taler med lærere, elever og vejledere, der har deltaget i projektet Styrket elevmotivation i udskolingen, som Danmarks Evalueringsinstitut har gennemført for Fremfærd Børn, Danmarks Lærerforening og Kommunernes Landsforening.
I podcasten får du konkrete erfaringer fra to skoler, ideer til, hvordan du selv med små justeringer kan gøre din undervisning mere motiverende og indsigt i, hvordan metoden aktionslæring kan understøtte jeres samarbejde i teamet om at få fokus på didaktikken i en travl hverdag.