""

Værsgo: 5 eksempler på kompetenceforløb i AI på skoler

Hvordan kan man sikre færdigheder i AI hos pædagogiske medarbejdere i grundskolen? Inspirationskatalog beskriver 5 gode cases fra praksis.

Af Pernille Søndergaard 17/03/2025

Kunstig intelligens vinder mere og mere indpas og fylder i både elevernes liv og lærernes arbejdsliv i de danske folkeskoler.

Ifølge EU's AI-forordning har organisationer fra den 2. februar 2025 fået til opgave at sikre relevante AI-færdigheder hos medarbejdere. Det omfatter teknologiske, praktiske og etiske kompetencer for ansvarlig og transparent AI-brug.

Det er baggrunden for, at KL har udarbejdet et inspirationskatalog med eksempler på, hvordan man på fem skoler og kommuner har arbejdet med kompetenceudvikling i AI – fra strategier og retningslinjer til udviklingsforløb og workshops.

Praksisnær inspiration

KL understreger, at kataloget ikke er udtømmende for arbejdet med at udvikle kompetenceforløb. Katalogets fem cases er udvalgt for at illustrere forskellige tilgange til udvikling og implementering af AI-færdigheder for det pædagogiske personale.

I Danmarks Lærerforening (DLF) hilser de inspirationen velkommen.

- Der er brug for, at lærere kan tilegne sig de nødvendige kompetencer i kunstig intelligens og dens muligheder og udfordringer i undervisningssammenhæng. Det er kataloget ikke i sig selv et svar på, for indførsel af en ny faglighed i skolen er en stor opgave. Men kataloget kan give god praksisnær inspiration til, hvordan man kan gribe det an ude på skolerne, siger Regitze Flannov, formand for Undervisningsudvalget i DLF.

Fem cases fra praksis
  • Rantzausminde Skole i Svendborg Kommune har udviklet et kompetenceforløb med en eksplorativ tilgang til AI. Aktiviteter, materialer og overvejelser fra forløbet er efterfølgende blevet delt på en workshop til personale på kommunens øvrige skoler.
     
  • Pædagogisk UdviklingsCenter i Aabenraa Kommune klæder lærerne på til at facilitere læring om AI sammen med eleverne.
     
  • I Gladsaxe Kommune arbejder de med at skabe forskellige kompetenceforløb og ressourcer om AI for at sikre, at deres indsatser appellerer til en bred gruppe af medarbejdere.
     
  • I Ringkøbing-Skjern Kommune har de arbejdet med kompetenceforløb både gennem online webinarer, videoressourcer og fysiske workshops.
     
  • I Vallensbæk Kommune har de udviklet AI-retningslinjer for kommunens pædagogiske personale samt en ressourcebank om AI for at skabe en forståelse af udfordringerne og potentialerne ved AI i grundskolen.
Formater til opbygning af AI-færdigheder:

Casene i kataloget viser eksempler på formater til opbygning af AI-færdigheder

  • Pilotprojekter for mindre grupper af personale.
  • Workshops afholdt af interne og eksterne aktører.
  • Webinarer for personale på tværs af kommuner.
  • E-læring gennem AI-platforme med AI retningslinjer og praksis.
  • Fysiske materialer til inspiration om brugen af AI i arbejdslivet