Motivation i udskolingen

8. klasse-elever: "Vi vil have varieret undervisning"

Hvad skal der til for at skabe motivation hos eleverne i udskolingen? Varieret undervisning, lyder det fra fire elever fra en 8. klasse.

Af Bettine Romme Andersen 19/06/2023
Fremfærd

"De unge keder sig i skolen - hvad gør vi?"

Sådan lød oplægget til debatten om motivation i udskolingen, som Fremfærd Børn havde arrangeret på klippescenen på Folkemødet.

Her blev de godt 70 tilskuere præsenteret for to forskellige undervisningsgreb, som skal sikre variation i undervisningen, og som har været en del af projektet Motivation i udskolingen.

Her er en appelsin - undersøg den

I den første "lektion" blev fire tilskuere hevet på scenen for at undersøge en appelsin - og de måtte helt selv bestemme, hvad de ville undersøge.

Og den form for åbenhed og medbestemmelse i undervisningen tiltaler de fire tilrejsende elever fra 8. klasse fra Skolen på Grundtvigsvej på Frederiksberg.

- Jeg synes, det er meget mere interessant, end det vi har i skolen lige nu. Jeg kan godt lide, at man skal bruge sin egen fantasi nogle gange til at lave forsøg, lød det fra Andreas Christian Jensen og blev suppleret af Noah Rosen.

- Det var lidt sjovere, end hvad vi normalt prøver i biologi, for her skal man gøre noget fysisk.

Variation må heller ikke blive ensformigt

Også eleverne Sebastian Dalsgaard og Ian Birch syntes, de to forsøg med varieret undervisning var godt. Ian Birch deltog selv i den anden "lektion" i debatten, som handlede om, at fire tilskuere tog en hvid heldragt på, hvorefter paneldeltagerne skulle tegne hele fordøjelsessystemet - helt fra hals, over mave og tarme.

- Jeg synes, det var sjovt, og en god måde at gøre det spændende på, og det er nemmere at huske bagefter, sagde Ian Birch.

Både Ian og Sebastian understregede dog, at den type undervisning ikke må overtage det hele, for så bliver det for ensformigt.

- Det var meget fint, men man skal passe på med at gøre det samme hele tiden, for så kan det godt hurtigt blive kedeligt. Hvis man laver sådan noget undervisning, så skal man sikre sig, at det faglige indhold også er med, siger Sebastian Dalsgaard.

Balance mellem sjov og alvor

Blandt tilskuerne sad også to udskolingslærere, som begge følte sig godt underholdt og inspireret af debatten.

- Jeg synes, det var en rigtig fed debat, og jeg skal helt sikkert ind og se nærmere på materialerne, når jeg kommer hjem, for det er nogle spændende ting, der er blevet lavet, sagde Henriette Krüger, der er udskolingslærer på Trekronerskolen i Roskilde.

Her er materialerne til Motivation i udskolingen

Marianne Wange er lærer på Damhusengens Skole i Vanløse og vil rigtig gerne arbejde varierende og skabe undervisning, der er motiverende, men hun er meget opmærksom på, at det varierende element ikke skal gå hen og blive 'klovne-cirkus' eller underholdning.

- Det er vigtigt, at man gør det afbalanceret, så man ikke ligner en eller anden influencer eller youtuber-type. Vi skal levere en modkultur, uden det bliver kedeligt, for skolen skal være en dannelsesinstitution og skabe et rum, hvor vi kigger kritisk på det, der foregår uden om os.

Læs også: Motivationen steg da læren sagde: Værsgo at undersøg

Man kan gøre mange ting med en appelsin

 

Se hvordan de fire tilskuere klarede opgaven med at undersøge en appelsin, da udskolingslærer Elisabeth Dasic Jensen og moderator Anja Bo satte dem i gang med opgaven.

Om projektet "Styrket motivation i udskolingen"

Projektet ”Styrket elevmotivation i udskolingen” er gennemført af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) i samarbejde med en række skoler for partssamarbejdet Fremfærd Børn med projektledelse af Danmarks Lærerforening og Kommunernes Landsforening.

Projektet har til formål at udvikle undervisningen i udskolingen, så den bliver mere varieret og anvendelsesorienteret. Fokus har været på at undersøge mindre greb, som man kan eksperimentere med at afprøve i undervisningen i hverdagen, snarere end på større strukturelle forandringer.

Mere om projektet

Motivation i udskolingen