Fase 2: Opdag

I fase 2 går I på opdagelse, bliver overraskede og lærer nyt.

Af VPT 27/06/2016

Fasen kort fortalt

For at blive klogere på jeres innovationsspørgsmål, skal I på opdagelse, blive overraskede og lære nyt.

I skal ud i virkeligheden og undersøge, hvordan innovationsspørgsmålet viser sig og indvirker på jeres arbejde og borgernes liv.

I kan bruge en eller flere af følgende opdagelsesmetoder:
•   Observation – observer processer på arbejdspladsen
•   Fotosafari - tag billeder af arbejdspladsen/arbejdsprocesser
•   Interview - tal med kolleger/brugere eller andre relevante personer
•   Brugerrejse – kortlæg brugernes møde med arbejdspladsen

Materialet fra opdagelserne er brændstoffet til ideudviklingen.

Inden opdagelsesrejsen skal I planlægge rejsen og holde en workshop, hvor I drøfter og vælger metoderne. Her skal I også drøfte de etiske retningslinjer I bruger i mødet med borgerne.

Tidsforbrug

Tiden til opdagelserne varierer alt efter, hvor mange opdagelser I laver og hvilke metoder I vælger. Tidsforbruget er beskrevet under hver enkelt metode. Gå til metoderne herunder. Du kan også vælge at downloade hele opdagelsesfasen i pdf.

Opdagelsesmetoder

Observation

Observation er en ”flue-på-væggen”-øvelse. Observatøren er en tavs opdager, der lægger nøje mærke til, hvad der foregår på et bestemt sted, i en bestemt situation, arbejdsproces eller i et tidsrum.

Download guiden og læs mere om, hvordan I gør.

 

Fotosafari

Fotosafari er at tage billeder af et bestemt sted, en situation, en proces fra start til slut eller noget helt fjerde.

En fotosafari er en form for observation, men baseret på fotos i stedet for noter. Opgaven er at finde og tage billeder, der fortæller noget om innovationsspørgsmålet.

 

Interview

Et interview er en samtale mellem to eller flere, hvor interviewerens primære rolle er at lytte. Et interview kan foregå individuelt eller i grupper.

Formålet med interviewet er at få detaljeret viden om interviewpersonerne, deres verdensbilleder, oplevelser og tanker.

Download guiden og læse mere om, hvordan I gør.

 

Brugerrejse

En brugerrejse afdækker, hvordan borgere/brugere oplever mødet med en kommunal arbejdsplads. På en brugerrejse tager I borgerens briller og sko på og forsøger at opleve mødet med jer ud fra brugernes perspektiv. Enten ved at følge en konkret situation mens den foregår eller ved at spørge ind til en tidligere situation.

Formålet med at gennemføre en brugerrejse er at blive klogere på, hvordan borgere/brugere oplever relationen til medarbejderne.

Download guiden og læse mere om, hvordan I gør.

 

Download hele opdagelsesfasen