Fase 3: Tema

I fase 3 skal I gennemgå jeres opdagelser og samle dem i temaer. Det kan I bruge forskellige analysemetoder til.

Af VPT 28/06/2016

Fasen kort fortalt

For at få mere indsigt i innovationsspørgsmålet, skal det materiale, I har indsamlet på opdagelserne gennemgås og samles i en række temaer.

Tematiseringsfasen afvikler I ved en workshop, hvor deltagerne arbejder med en eller flere af følgende analysemetoder:

1.    Vandrehistorier
 2.   Skjulte skatte
 3.   Paradokser
 4.   Brugerportrætter
 5.   Særlig fund og citater

Metoderne sætter fokus på forskellige aspekter af det indsamlede materiale.

I afslutter workshoppen med at med at vurdere om de enkelte vandrehistorier, paradokser mv. I har fundet frem til hænger sammen. I skal formulere temaer, der beskriver sammenhængen.

Tidsforbrug

To timer, en halv eller en hel dag, afhængig af antallet af deltagere, antal metoder I bruger og hvor meget materiale I skal samle i temaer.

Nedenfor kan du finder guider til workshoppen og til de enkelte metoder.

Analysemetoder

Guide til workshop om tematisering

Læs hvorfor og hvordan I holder workshop med tematisering.

 

Vandrehistorier

Vandrehistorier er historier, der ofte bliver fortalt i en organisation. De kan være myter, antagelser om hinanden og omverdenen, fordomme, vittigheder og stereotyper. De er ikke nødvendigvis rigtige, men dukker ofte op i samtaler – direkte eller indirekte – og giver et indblik i de forestillinger, som fylder hos medarbejdere, brugere og andre interessenter. De afspejler, hvordan vi opfatter hinanden, og de påvirker vores relationer og i sidste ende arbejdet og kerneopgaven.

Formålet med analysen er at undersøge, om der er vandrehistorier I det materiale, I har indsamlet.

Download guiden og læs mere om, hvordan I gør. 

 

Skjulte skatte

En skjult skat er et uudnyttet potentiale på jeres arbejdsplads, hos jeres brugere eller andre steder, som I ikke tidligere har været opmærksomme på.  Det gør I ved at analysere det materiale, I har indsamlet. Formålet med metoden ”skjulte skatte” er at identificere, om I har uudnyttede potentialer.

Download guiden og læse mere om, hvordan I gør.

 

Paradokser og selvmodsigelser

Et paradoks er en udtalelse eller en holdning, som tilsyneladende er selvmodsigende eller strider mod sund fornuft. Udsagn, der virker absurde, men som måske godt kan være sande eller tilsyneladende logiske forklaringer, som alligevel modsiger sig selv.  Det gør I ved at analysere det materiale, I har indsamlet.

Formålet med metoden er at få indblik i de forhold på en arbejdsplads, der grundlæggende ikke giver mening.

Eksempel på et paradoks:

Kommunen har bæredygtighed og rent miljø højt på dagsordenen, men alt affald ryger i den samme container, og til møderne er plastflasker med kildevand.

Download guiden og læse om, hvordan I gør.

 

Brugerportrætter

Et brugerportræt beskriver, hvordan brugerne adskiller sig for eksempel i alder, socialt liv, sundhedstilstand, uddannelse mv. I vil typisk kunne lave en håndfuld eller flere brugerportrætter med forskellige karakteristika. I kan tegne portrættet ved hjælp af tekst, billeder, citater og figurer.

Formålet med metoden er at give et fælles overblik over de typer af brugere, I har med at gøre. I kan bruge overblikket til at drøfte, om jeres arbejdsgange og tilbud passer lige godt til alle brugere.

Download guiden og læs mere om, hvordan I gør.

 

Særlige fund og citater

Denne metode kaster lys over de særlige fund, citater, billeder, forbindelser og pointer, som findes i materialet, men ikke er kommet frem i analysen med de øvrige metoder: skjulte skatte, paradokser, vandrehistorier og brugerportrætter.

Download guiden og læs mere om, hvordan I gør. 

 

Download tematiseringsfasen

Herunder kan du downloade, læse og printe hele fase 3: Tematisering